Informatie voor klanten

Hieronder vind je een aantal tips, opdrachten en methodes die we tijdens de coaching samen hebben gedaan (of misschien nog gaan doen).

  1. Voor na de allereerste sessie: informatie over coaching en tips voor het maken van een reflectieverslag (ga hiervoor een stuk naar beneden).
  2. Jezelf vragen stellen (dit is een link naar een andere pagina met als wachtwoord wederom: ondersteuning)
  3. De wondervraag (deze vind je verderop deze pagina).
  4. DOWNLOAD: Sheets met de reddersdriehoek en vragen die je kunt stellen (observatie, interpretatie, oordeel/mening/norm en gevoelens en emoties).
  5. Onderstaand plaatje dat ik vaak met mensen bespreek (bron onbekend). Het kan voorkomen dat je even het gevoel hebt terug te vallen maar dat is niet zo. Je bent aan het ontwikkelen en momenten waarop het even minder gaat, horen altijd bij verandering. Ze noemen dat in de psychologie en coaching: de waarde van weerstand. Naarmate je groeit en zeker als je patronen doorbreekt, kom je vaak ook weer andere vraagstukken tegen. Het is geen project, het is een proces. En het gaat niet in een stabiele rechte lijn omhoog. Dit plaatje helpt veel mensen om dat te beseffen.
  6. RET formulier met uitleg en vragen die je jezelf kunt stellen. Formulier opent in een nieuw tablad.
  7. RET formulier. Formulier opent in een nieuw tablad.
  8. RET formulier voorbeeld. Formulier opent in een nieuw tablad.
  9. Irrationele basisideeen en irriationele gedachten die het meest voorkomen (RET).
  10. Helderheid door contrast. Lijst om in te vullen met uitleg.

1. Informatie over coaching en tips voor het maken van een reflectieverslag

Beginsituatie, coachvraag en coachdoelen

In de eerste coachsessie help ik jou te formuleren wat jouw coachvraag is maar vooral: wat voor jou het gewenste resultaat is. Dat kan ook meervoud zijn, dat wil zeggen dat je misschien wel meerdere coachvragen en doelen hebt. Veel mensen weten heel goed wat ze niet willen of waar ze last van hebben maar uiteindelijk wil je naar de oplossing toewerken. Hoe ziet het er voor jou uit als het probleem is opgelost? Hoe voel je je dan? Wat doe je dan? Wat is er voor jou dan anders? Dit helpt ook enorm om te toetsen hoe het met je gaat en of je mij nog nodig hebt of dat je liever weer zelf verder gaat. Ik spiegel jou, observeer wat je zegt, wat ik zie en geef dat terug. Jij weet het beste wat goed voor je is en wat bij jou past maar vaak denk je in dezelfde richting of zit je vast in bepaalde gewoonten en patronen. Ik help je deze te zien en te doorbreken.

Een coachvraag begint met:

  1. Hoe kan ik …

Bijvoorbeeld:

  1. Hoe kan ik meer zelfvertrouwen krijgen?
  2. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik weer lekker in mijn vel zit?
  3. Hoe kan ik mijn relaties verbeteren?
  4. Hoe kan ik omgaan met lastige mensen of lastige situaties?
  5. Hoe kan ik ontdekken wat ik écht wil en zorgen dat ik dat ook ‘krijg’?

Coachdoelen:

Als je coachvraag helder is (of misschien zijn het er meerdere), dan proberen we dit te vatten in een concreet doel. Dat lukt niet altijd meteen en dat is prima. Ze worden vanzelf steeds specifieker en duidelijker. Soms is dat zelfs een proces. Als je merkt waartoe je in staat bent, kan het zijn dat je je doel zelfs ‘groter’ wilt maken dan dat je in de eerste instantie dacht.

We beginnen met een startdoel en dat kan bijvoorbeeld zijn dat je meer energie wilt hebben of dat je je minder aan wilt trekken van de mening van anderen. Ik help je dan om scherp te krijgen hoe je merkt dat je meer energie hebt en hoeveel meer je dan wilt. Vaak zit er nog iets anders aan vast: je wilt meer energie omdat je dan in staat bent om meer te doen (voor jezelf, voor anderen, met je kind(eren), partner etc., mentaal sterker te zijn, je stabieler te voelen etc. Ik ga samen met jou naar de kern van je doel en het probleem. Zo heb je er de rest van je leven profijt van en dat geldt voor alle levensgebieden. Leer je op je werk betere relaties te onderhouden of om te gaan met lastige mensen, dan zie je dat je hier in privésituaties ook voordeel van hebt.

We zullen deze coachdoelen dus samen concreter maken en toetsen hoe het staat met het bereiken van deze doelen. Soms ontstaan er tijdens een coachtraject ook nieuwe, andere doelen.

Het reflectieverslag

Het is slim om na de sessie een reflectieverslag te maken. Dat hoeft geen mooi en uitgebreid verslag te zijn. Het gaat erom dat je dingen opschrijft zodat ze niet verloren gaan. We denken dat we het wel onthouden maar dat is meestal niet zo. Ik adviseer dit op dezelfde dag te doen nadat je de sessie had. Je hoeft het niet met mij te delen. Dat is helemaal aan jou. Wil je wel (iets) delen, dan kan ik de informatie uit het reflectieverslag gebruiken om de daaropvolgende sessie effectiever te coachen en het proces, waar nodig, aan te passen.

Deze vragen kunnen je helpen bij het reflecteren:

  • Wat is allemaal aan de orde geweest?
  • Wat is je in het bijzonder bijgebleven?
  • Waar kijk je na het gesprek op een andere wijze tegenaan en hoe?
  • Welke conclusies trek je daaruit?
  • Wat wil je in de praktijk gaan doen met deze inzichten?
  • Welke leerdoelen stel je jezelf of in hoeverre worden bestaande leerdoelen bereikt?
  • Welke vragen heb je nog?

Het schrijven van reflectieverslagen helpt je om:

  • Ervaringen die je opdoet, beter vast te houden
  • Verworven inzichten te vertalen naar concrete acties
  • De rode draad in het eigen verhaal te vinden
  • De coach beter van feedback te voorzien.

Bij mijn coaching krijg je ook foto’s van mijn aantekeningen. Dit helpt je vaak omdat ik net even anders naar je kijk dan je zelf waarschijnlijk doet. Daarnaast schrijf ik veel dingen op die je letterlijk zegt. Veel mensen gebruiken de aantekeningen ook na de coachperiode om de verandering verder door te voeren en te verankeren.

2. Vragen stellen

Jezelf vragen stellen (dit is een link naar een andere pagina met als wachtwoord wederom: ondersteuning)

3. De wondervraag

Wondervraag

Stel je gaat vanavond naar bed en je valt lekker in slaap. Zonder dat je het merkt, gebeurt er vannacht een wonder. In de ochtend sta je op en je voelt aan alles: mijn problemen zijn opgelost! Wat is er dan anders?

  • Wat doe je anders?
  • Hoe voel je je?
  • Waar ben je?
  • Hoe ziet je leven er dan uit?
  • Met wie ben je?
  • Als je uit je bed stapt, wat zie je dan om je heen?
  • Hoe zien je dagen eruit?

In deze variant fantaseer je er lekker op los. Maak het zo groot als je wilt. Het legt wensen en oplossingen bloot.

Variatie op de wondervraag

In deze variant gaan we uit van het hier en nu.

Stel je gaat vanavond naar bed en je valt lekker in slaap. Zonder dat je het merkt, gebeurt er vannacht een wonder. In de ochtend sta je op en je voelt aan alles: mijn problemen zijn opgelost! Je omstandigheden zijn nog precies hetzelfde als gisteren maar jij… Jij bent veranderd! Je voelt je anders en je doet anders.

  • Wat is er dan anders aan jou?
  • Wat doe jij anders?
  • Hoe voel je je (anders)?
  • Wat zijn dingen die je niet meer doet. En vooral: wat doe je dan wél? Dat is belangrijk. De woorden niet en geen hebben geen betekenis voor je brein. Formuleer die zinnen opnieuw en vraag je af: wat dan wel?

4. Vragen stellen en reddersdriehoek

DOWNLOAD: Sheets met de reddersdriehoek en vragen die je kunt stellen (observatie, interpretatie, oordeel/mening/norm en gevoelens en emoties).

5. Boekenlijst

RET (Rationeel Emotieve Training)

Beren op de weg, spinsels in je hoofd

RET

ret

Over subpersoonlijkheden in jou die verstoten zijn of een dominante rol spelen

Ik (k)en mijn ikken

De innerlijke criticus ontmaskerd

Als je jezelf teveel geeft in de liefde

Als hij maar gelukkig is