fbpx
Traplopen

5 tips om fit en slank te worden zonder te sporten

Krijg jij de kriebels van het woord ‘sport’ en kijk je vol afgrijzen naar mensen die zichzelf afbeulen in de sportschool? Snap je werkelijk niets van mensen die op zondagmorgen de kou ingaan om hard te gaan lopen?

Sporten is ‘bedacht’ om een aantal redenen. Ten eerste is het een feit dat wij minder bewegen dan onze (verre) voorouders. Waste je betovergrootmoeder de kleding van een groot gezin nog met de hand, jij propt je wasje in de wasmachine en droger. Je overgrootvader plukte het avondeten nog uit de tuin, terwijl jij in je auto naar de supermarkt om de hoek rijdt. Daarnaast kan sporten gewoon erg leuk zijn en is het een manier om met andere mensen iets te ondernemen. Niet overtuigd van de argumenten om te gaan sporten? Je bent dit artikel gaan lezen, dus ongetwijfeld ben je je wel bewust van het positieve effect van bewegen. Wil je toch een frisse huid, een strakker lichaam, een boost voor je brein, meer energie en meer fysieke en geestelijke weerstand? Lees dan onderstaande tips.

1. Kies de weg van de meeste weerstand

Gebruik je spieren waarvoor ze zijn ontworpen. Train ze door het jezelf minder gemakkelijk te maken. Bijvoorbeeld door het huishouden in een sneller tempo te doen.

2. Pak vaker de fiets of ga lopen

Dit is natuurlijk een inkoppertje. Geef het gewoon een kans: pak de fiets in plaats van de auto en loop wat vaker. Zeker in de winter is het goed om vaak in de buitenlucht te zijn. Veel mensen maken in de winter te weinig vitamine D aan. Vitamine D speelt een belangrijke rol bij gezonde botten en een goede weerstand. Ook wordt het in verband gebracht met wintertenen en depressies.

3. Ga de tuin in

Bewegen, in de natuur zijn, vitamine D aanmaken en even letterlijk en figuurlijk aarden? Dat kan allemaal in je achtertuin of in een volkstuintje. Zonder dat je er erg in hebt, beweeg je flink en maak je je hoofd lekker leeg. Wil je het helemaal goed doen? Begin dan je eigen moestuintje! Je eigen groenten, fruit en kruiden zien groeien, geeft een instant geluksgevoel.

4. Ga een eind lopen

Leen de hond van de buren als je er zelf geen een hebt of sleur je vriend of vriendin mee naar het bos of een andere mooie plek in de natuur. Mogelijk voel je weerstand alleen al bij het idee of zie je het nut er niet van in, maar ook hier geldt: geef het eens een kans! Doe het gewoon eens. Neem een thermoskan met koffie of thee mee en wat lekkers voor onderweg. Laat je telefoon voor wat het is en schenk aandacht aan de natuur, degene met wie je bent en jezelf. Maak je even helemaal los van de dagelijkse ‘sleur’ en de prikkels die je vooral via je telefoon binnenkrijgt. Kijk om je heen en geniet. En.. ook hier krijg je een gezonde dosis vitamine D cadeau!

5. Speel met kinderen of huisdieren

Heb je kinderen? Stoei regelmatig, speel verstoppertje of tikkertje. Laat je weer even meevoeren naar je eigen kindertijd en probeer zo kinderachtig mogelijk te doen. Een lachbui is gegarandeerd. Ook versterk je hiermee de band met je kinderen. Hoe lang is het geleden dat je voetbalde, schommelde of honk- of slagbalde? Zwemmen kan ook heerlijk zijn. Zijn je kinderen wat ouder? Ga dan eens aan het einde van de dag zwemmen zodat je kinderen daarna naar bed kunnen. Ze zijn dan heerlijk ‘rozig’, ontspannen en uitgeput. En jij waarschijnlijk ook…

Wie zegt dat je moet sporten om je fit en fijn te voelen?

Lukt het je niet om in beweging te komen maar wil je wel gezonder, slanker en fitter zijn? Waarschijnlijk weet je heel goed dat je moet bewegen, gezond moet eten en voldoende rust moet nemen om je gezond en fit te voelen maar iets zit in de weg om het ook daadwerkelijk te doen. Ik kan je als coach helpen om eerst te bepalen welke doelen voor jou haalbaar zijn en wat je kunt doen om ze te bereiken. We onderzoeken waar de weerstand zit, hoe je deze weg kunt nemen en wat voor jou werkt en vol te houden is. Heb je weerzin bij het idee om te sporten, dan gaan we samen kijken naar alternatieven waar je plezier in kunt hebben en dus wél gaat doen. Bel of app me op 06 – 381 080 91 of mail.