Ben jij te druk?

Heb jij enig idee hoeveel dingen je doet zonder erbij na te denken?
Hoeveel dingen je op je to-do-lijstje zet?
Op hoeveel verzoeken je klakkeloos ‘ja’ zegt?
Hoeveel dingen je moet doen (van wie eigenlijk?)

Reken maar dat het veel te veel is en dat er veel dingen op je lijstje staan die eigenlijk helemaal niet belangrijk zijn. De oorzaak is vaak dat je geen duidelijke doelen hebt en daarom doe je maar wat. Zo hobbel je je leven door met het to-do-lijstje in je zak of in je telefoon en werk je dag na dag taken af. Er gaan taken van je lijstje, er komen nieuwe bij. Het is een eindeloze strijd en voor je het weet zijn er jaren ongemerkt voorbij gegaan. Als iemand vraagt hoe het met je gaat, zeg je: ‘Druk. Druk, druk!’ Maar waarmee eigenlijk?

Heb jij ook regelmatig last van de kip-zonder-kop-weken en ben je er eigenlijk wel een beetje klaar mee?

Ga dan vanaf NU (nee, niet straks!) jezelf onderstaande vragen stellen en doe niet zomaar meer dingen zonder na te denken of het echt wel nodig is.

1. Stel jezelf onderstaande vraag op verschillende manieren. Zeg ‘m op in je hoofd of hardop en leg elke keer de klemtoon op het volgende woord:

  • MOET ik dit nu doen?
  • Moet IK dit nu doen?
  • Moet ik DIT nu doen?
  • Moet ik dit NU doen?
  • Moet ik dit nu DOEN?

2. Als ik vandaag [ZET HIER JE DOEL NEER] wil bereiken, helpt het dan om:

Facebook te openen? Mag ook Instagram, Twitter, Google of wat dan ook zijn. Als het je afleidt en je gaat er zomaar heen zonder doel: stop er dan mee. Beter nog: begin er niet aan. Haal de appjes van je telefoon en als dat idee zorgt voor trillende handen, zet dan in elk geval de notificaties uit. Je bent toch geen verslaafde? Of toch wel?

De vaatwasser opnieuw in te ruimen? Ik hoop sowieso niet dat je dat doet want dat is echt zonde van je tijd (en een klein beetje obsessief, mag ik wel zeggen, toch?). Maar… wat ik hiermee bedoel is dat als je aan je droom/doel wilt werken, andere dingen ineens heel belangrijk kunnen worden. Je boeken moeten opnieuw geordend worden, je moet nodig je moeder bellen of het onkruid in de tuin is vandaag ineens echt niet meer om aan te zien. Als je weet dat het uitstelgedrag is, geef jezelf dan een schop onder je kont en ga doen wat echt belangrijk is. Tip: niet nadenken, begin. Daarna gaat het vanzelf/sneller/beter.

3. De volgende vraag is: van wie moet je taak X eigenlijk doen?

Van jezelf? Waarom? Is het echt zo belangrijk?

Kun je het niet anders organiseren? Is het werkelijk nodig dat jij in je eentje het hele huishouden bestiert, voorzitter bent van de medezeggenschapsraad op school en ook nog je steentje bijdraagt in de ouderraad, de bruiloft van je vriendin organiseert, penningmeester van de buurtvereniging bent, al het werk op je werk doet wat anderen laten liggen (iemand moet het doen), de auto elke week wast, elke dag tien kussentjes op je bed netjes rangschikt? Is het echt werkelijk allemaal nodig? En moet jij dat doen? En moet het allemaal vandaag? Ben jij die harde werker die altijd maar doorgaat? Sta dan eens stil bij de reden waarom je dat doet. Is het aangeleerd? Voel je je anders niet goed genoeg? Is het erkenning wat je nodig hebt? Of waardering? Of weet je gewoon niet beter en doe je het al jaren zo? Verdiep je dan eens in de term: smart werken in plaats van hard werken. Of laat je coachen, dat kan natuurlijk ook. Wedden dat ik jou uit de: ‘Ik moet alles altijd alleen en perfect doen-modus krijg?

3. Ga eens even zitten en schrijf op wat je allemaal doet.Kijk naar het lijstje en stel jezelf de vraag: ‘Wat zou ik kunnen laten?’ En: ‘Wat kan ik slimmer organiseren?’ En: ‘Kan ik dit uitbesteden?’ Tot slot: ‘Wat gebeurt er als ik dit niet doe?’ De laatste vraag is voor veel mensen een eye-opener.

Goed, ik zal je niet langer ophouden. Je hebt het al druk genoeg. Lukt het je niet alleen? Want in dit artikel lijkt het allemaal heel gemakkelijk maar ik weet echt wel dat dit in de praktijk niet altijd zo werkt. Net als zelfhulpboeken: ze geven je geweldige inzichten maar je hebt er alleen iets aan als je er ook echt iets mee doet. Ik kan je hiermee helpen. En nee, daarvoor hoef je niet een heel traject van coaching te doen. Teveel-(willen)-doen-patronen zijn vaak al te doorbreken na een of twee sessies. Lijkt je dat wat? Neem dan contact op voor meer informatie of om meteen aan de slag te kunnen. Overigens hoeft dat niet heel veel tijd te kosten: deze coaching is ook prima via Skype, Facetime of telefoon te doen. Bel, app op 06 – 381 080 91 of stuur een e-mail. Onderstaand formulier invullen mag ook. Ik neem dan contact met je op.