Slaap

Gaap! Slaap jij lekker en genoeg? 3 tips

Dit is de eerste blog van een serie blogs over slaap. Want over slapen kun je echt niet genoeg bloggen! Slaap is zooo ontzettend belangrijk. Slaap je een nacht de sterren van de hemel, dan ziet de dag er zo anders uit dan wanneer je ’s nachts ligt te stuiteren van energie in je bed. Tenzij je met dat stuiteren een bepaalde bezigheid bedoelt waardoor je ’s morgens uit je bed springt met een overdosis aan dopamine. Ook daarbij geldt: doe dat een paar dagen achter elkaar en ze kunnen je (jullie?) opvegen.

Goed. Even terug naar het onderwerp: slaap. Ik ga je de komende tijd overladen met allemaal tips waar je echt wat aan hebt als je beter en genoeg wilt slapen. Hier komende eerste 5 tips:

1. Stop met koffiedrinken 12 uur voordat je in slaap wilt vallen

Ik kan ‘morgens echt vrolijk mijn bed uitspringen als ik denk aan de geur van mijn eerste kopje koffie. De zachte, romige smaak van het melkschuim… Hmmm. Vroeger had ik er geen last van maar sinds een jaar of tien houdt koffie mij wakker als ik het later op de dag drink. Slaap jij slecht in of laat de kwaliteit van je slaap te wensen over en drink je ’s middags of ’s avonds nog koffie? Dan is de kans groot dat je door de cafeïne in je bloed niet toekomt aan je welverdiende kwaliteitsslaapje. Onderzoeken spreken elkaar tegen over de duur van cafeïne in je bloed maar ik houd het onderzoek aan waarbij ze zeggen dat het 12 uur duurt voordat het effect van cafeïne uit je bloed verdwenen is. Ik drink daarom tot 11.00 uur ’s morgens koffie en daarna ga ik over op thee. Let ook op met thee: in zwarte thee zit theïne dat ook opwekkend werkt en kruiden zoals peper en kaneel kunnen je ook opbeuren als je dat ’s avonds drinkt.

2. Zet verdorie die telefoon of Ipad eens uit!

Je voelt ‘m al aankomen: Ipadden, tabletten of aan je telefoon of computer gekluisterd zitten is niet slaapbevorderend. Echt niet. Dat komt in de eerste plaats door het blauwe licht dat de aanmaak van melatonine remt. Melatonine is het hormoon dat ervoor zorgt dat je slaap krijgt. Daarnaast (over)prikkel je je hersenen met de informatie die je tot je neemt met je telefoon, computer, Ipad of tablet. Dit weet je natuurlijk wel maar het is zo lastig om te stoppen. (Daarover dit weekend meer!) Kun je het echt niet laten? Filter dan tenminste het blauwe licht uit je telefoon en Ipad. Ik heb zelf een Iphone waarmee je via Instellingen, een optie ‘Night Shift’ aan kunt zetten waardoor je beeldscherm iets warmer wordt qua kleur. Voor je computer kun je het gratis programma f.lux gebruiken. Heb je een relatie? Ik zou zeggen: nog wel… want met zijn tweeën gezellig samen Ipadden of ieder voor zich iets op de telefoon doen, is niet het beste ingrediënt voor een goede relatie. Het klinkt een beetje tuttig maar het is echt waar.

3. TV kijken- of je valt erdoor in slaap of je blijft wakker

Deze tip is dubieus, al zeg ik het zelf. Ik val namelijk goed in slaap bij een serie. Aaron en ik kunnen erg genieten van samen een serie kijken. Dat is ook niet supergoed voor je relatie als je dat teveel doet. Het helpt wel als je elkaars hoofd dan kriebelt (+extra bonus, namelijk aanmaak knuffelhormoon oxytocine!). Aaron vraag na 1 of 2 afleveringen of ie al een slaapserie aan moet zetten. Dat is een serie die we niet zo heel boeiend vinden en zelfs een beetje slaapverwekkend. In ons geval is dat momenteel Unforgettable. Aaron merkt het als ik in slaap val en dan mag hij niets meer tegen me zeggen (ja, echt!) en zet de tv voor ons uit. Ik weet dat het hekserig klinkt dat hij niets meer mag zeggen, maar als hij dat wel doet, dan ben ik vaak meteen weer klaarwakker.

Kortom: val je makkelijk in slaap bij een serie of iets anders op tv? Maak er dan gebruik van. Slaap je laat en slecht in? Tja… dan is het toch echt een idee om de tv veel eerder uit te zetten. Er is mogelijk nog een tussenstap voor je en dat is een oranje of gele bril. De tv heeft namelijk ook blauw licht en dat kun je filteren door een oranje of gele bril op je hoofd te zetten. Heb je een partner? Bestel er dan 2, dan lig je niet in je eentje met dat ding op je hoofd.

Dit waren de eerste 3 tips.

Hoe slaap jij eigenlijk? Goed, te kort? Lang maar word je elke dag moe wakker?

Laat het weten via de comments onderaan deze blog! Slaap jij echt goed? Laat dan helemaal een reactie achter met je tip!

Comments 2

  1. Misha
    29 januari 2017

    Dit koffie laten staan in de avond zal wel een hele opgave worden….. maar misschien helpt het wel om minder moe wakker te worden.
    Ik ga het proberen.

    1. wendy
      5 februari 2017

      Dat dacht ik ook, dat het een hele opgave zou worden maar eerlijk gezegd viel het heel erg mee. Scheelt misschien dat ik allerlei soorten thee ben gaan kopen. Wist je dat ook chocola en zwarte thee caffeine bevat?

Write a comment