pleaser

Wordt er niet naar je geluisterd? Of ben je zelf weleens afwezig in een gesprek?

Misschien herken je deze valkuilen in communicatie wel bij jezelf of bij anderen:

  • Je wil iets delen met iemand die meteen met allemaal goedbedoelde adviezen komt
  • Je voelt je niet gezien en gewaardeerd
  • Je klapt vaak dicht tijdens een gesprek
  • Er wordt niet naar je geluisterd
  • Je voelt je niet begrepen
  • Je hebt het gevoel dat je mensen moet overtuigen of jezelf moet ‘verkopen’
  • Je laat regelmatig over je heen lopen
  • Je vindt het lastig jezelf te laten zien of jezelf te profileren
  • Achteraf weet je vaak wel wat je had willen zeggen of krijg je ingevingen maar dan is de vergadering of het gesprek al voorbij
  • Je krijgt kritiek dat je te weinig praat over je gevoelens
  • Mensen zeggen dat je stil of verlegen bent
  • Je hebt de neiging mensen en situaties te ‘redden’, het over te nemen, de leiding te nemen of mensen bij elkaar te willen houden
  • Je wilt meer voor jezelf op kunnen komen
  • Je bent een people-pleaser
  • Je raakt snel geïrriteerd
  • Je merkt dat mensen gesprekken naar jezelf/zichzelf toe trekken (o, dat had ik laatst ook)
  • Je vindt het irritant dat mensen het gesprek overnemen
  • Je vindt het moeilijk om je kwetsbaar of open te stellen
  • Je vindt het lastig als mensen snel een oordeel hebben waardoor jij een drempel voelt om dingen te delen
  • Je voelt geen of nauwelijks nog verbinding met elkaar
  • Jullie vallen elkaar af in plaats van dat je elkaar helpt
  • Je begrijpt elkaar niet meer
  • Je raakt jezelf kwijt in een gesprek.

Herkende je wat dingen? Wist je dat het niet hebben van de juiste communicatievaardigheden voor problemen zorgt in zowel privé- als werksituaties?

Ofwel jij kunt je niet uitdrukken zoals je wilt of de ander luistert gewoon niet goed naar je. Bijna dagelijks hebben we te maken met ruis in de communicatie. Het zorgt voor zoveel problemen en toch laten we het door sudderen. Simpelweg omdat we gewoon niet beter weten. Maar ook omdat we niet geleerd hebben hoe we staande kunnen blijven in gesprekken, hoe we beter kunnen luisteren en echt kunnen zeggen wat we (werkelijk) willen en vinden.

In liefdesrelaties worden er vaak hints gegeven die de ander niet begrijpt. Partners voelen zich niet meer begrepen en verwijderen zich steeds meer van elkaar.

In ouder-kindrelaties verliezen mensen vaak waar het echt om gaat omdat ze simpelweg niet weten hoe ze hun kind echt kunnen bereiken.

Op de werkvloer of in klantrelaties staan mensen soms niet stevig genoeg, laten ze zich overrulen door mensen die verbaal sneller of zelfverzekerder zijn. Door mensen die de ruimte pakken en pak ‘m dan maar eens terug.

En dan hebben we het nog niet gehad over de communicatie met en in onszelf! Want daar gaat er ook veel mis. We vullen dingen in aan de hand van onze overtuigingen en angsten. Voor onszelf en de ander.

Kortom:

We verliezen de connectie met onszelf en elkaar doordat we niet weten hoe we echt in gesprek kunnen gaan

Communicatie is echt een kunst! Een kunst die ons meestal niet aangeleerd is.

En dat aanleren? Daar kan ik je mee helpen. De ‘trucs’ en handvatten die ik ooit zelf leerde, kan ik jou leren.

Want communicatie begint in je eigen hoofd. We vullen vaak dingen in. Dingen die we horen, zien of lezen. Wat we vaak niet weten, is dat we er heel vaak naast zitten en ons voor niets druk maken.

We vullen vaak dingen in voor anderen

De pest is dat we ook voor anderen invullen en zij voor jou! We reageren vaak op wat een ander denkt te weten over jou en dan beland je vaak in een welles-nietes discussie.

We hebben maar zelden een echt gesprek. We verliezen de connectie met elkaar en voelen ons niet begrepen, gezien, gehoord en gaan moeilijke gesprekken uit de weg. We zitten vaak niet op dezelfde golflengte en dat zorgt voor problemen. Zowel zakelijk als privé.

Daarnaast snappen we de werking van ons brein niet goed. En dat is jammer, want ons brein is een geweldige supercomputer, alleen moet je wel leren het goed te instrueren.

Praten en luisteren op een manier die voor jou comfortabel voelt

Communicatie is de basis van alles. Als je vaardigheden leert door trucs en handvatten die je meteen kunt gebruiken, zal je zien dat jijzelf en je relaties verbeteren.

Je bent in staat jezelf meer te laten zien en te horen op een manier die veilig voelt voor jou. Je leert echt luisteren naar anderen en anderen uit te nodigen dat ook bij jou te doen.

Je liefdesrelaties worden beter, je voelt je meer gezien, je voelt weer connectie met mensen. Je gaat jezelf en anderen beter begrijpen en zij jou!

Door te begrijpen waar het mis gaat in communicatie kun je altijd ingrijpen en het gesprek weer vlottrekken.

Je leert doelen te stellen die je zullen leiden in elk gesprek. Je leert af te stemmen op je eigen behoeften en deze aan de ander te vertellen.

Lastige gesprekken blijken niet zo lastig meer als je maar de juiste tools hebt! Tools waar je ten alle tijden op terug kunt vallen – zelfs in het heetst van de strijd. Maar eerlijk? Je zult merken dat er steeds minder (innerlijke) strijd zal plaatsvinden.

Korte luisterberichtjes waarin ik je de vaardigheden leer

Het enige dat je hoeft te doen, is een luisterberichtje aan te zetten en te luisteren. Ik leer je vaardigheden en geef je handvatten zodat jij het meteen kunt gebruiken in zowel je privé- als werkleven. In je relatie, familie, gezin, je collega’s, de irritante buurman, de dominante baas waar je bij dichtklapt… Er zitten praktijkvoorbeelden bij die ook voor jou herkenbaar zullen zijn.

Veel van mijn klanten noemen deze training een van de meest waardevolle die ze hebben gedaan. Communicatie gaat namelijk niet alleen maar over wat er tussen jou en de andere gebeurt, maar ook over de gedachten in je eigen hoofd…

Natuurlijk krijg je ook handvatten en gesprektips die je kunt printen of kunt downloaden op je telefoon zodat je ze altijd bij de hand hebt.

Bekijk de online luistertraining.