Bioritme

Ontdek je bioritme voor meer energie

Je energieniveau kan elke dag verschillen. Dit kan komen door een goede nachtrust of juist een gebrek eraan maar ook heeft stress veel invloed op hoe energiek je je voelt. Een van de dingen die je kunt doen om te zorgen voor meer energie, is het in kaart brengen van je dip- en piekmomenten. Op welke momenten van dag ben je het meest geconcentreerd en op welke tijdstippen kun je beter iets fysieks doen in plaats van je hersenen aan het te werk zetten? Als je dit weet, kun je je dag indelen op basis van je persoonlijke bioritme. Zo haal je niet alleen het meeste uit je dag maar ook uit jezelf. Natuurlijk gaat die vlieger niet altijd op omdat je ook samen met andere mensen aan iets werkt, maar je kunt wel proberen zoveel mogelijk je taken in te delen aan de hand van je verschillende energieniveaus.

Hormoonmixjes

Als ik iets doe, doe ik het graag goed. Zo ook met het uitvinden van mijn ideale energiemanagementsysteempje. Ik zoek dan ook niet alleen mijn dagelijkse bioritme uit, maar ook mijn maandelijkse ritme. Voor mannen zal dit wat gelijkmatiger zijn want die lopen doorgaans niet zo te stoeien met hun hormonen. Vrouwen daarentegen hebben te maken met dalende en stijgende oestrogeen- en progesterongehaltes. En die hormoonmixjes hebben wel degelijk invloed op je gesteldheid. Zo zijn er van die fijne periodes dat je overloopt van de energie en expressief en creatief bent. Je lijkt er iedereen mee aan te steken en je voelt je geweldig!

Pindakaas en Red Bull

Helaas pindakaas zijn er ook weleens dagen dat je erbij zit alsof zelfs Red Bull je niet meer kan redden en je voor je omgeving een iets minder expressieve uitstraling hebt. Dat zijn de momenten waarop ik helemaal mijn ei kwijt kan in het bedenken van plannen, orde op zaken stel, administratieve zaken afhandel en een scherp oog heb voor het verbeteren van processen. Dat soort zaken. Het helpt om te weten dat je zo in elkaar zit en dat je voorkeursmomenten hebt voor bepaalde activiteiten en taken. Forceren is vaak geen probleem: de automatische piloot doet het doorgaans geweldig, maar waarom zou je dat doen als je weet dat je over een paar uur deze klus veel sneller en geconcentreerder kunt doen?

Tekenen voor het goeie doel

Het hoeft niet veel tijd te kosten om je bioritme in kaart te brengen. Pak elke dag een vel papier, zet de datum erboven en teken een ‘grafiekje’ (zie afbeelding hieronder). Ik schrijf er vaak ook bij met welke zaken ik in de flow terecht kwam en welke dingen moeizamer gingen of wanneer ik ‘even gaar was’. Ik kende mijn piek- en dipmomenten al aardig en daarom kan ik het makkelijk in zo’n grafiekje zetten. Doe je het voor het eerst, dan is het handig om in een lijstje de tijdstippen te noteren waarop je energie hebt en wanneer juist niet en waaraan je dat dan merkt.

Bioritme in kaart brengen

Wil jij je eigen bioritme-expert worden en meer controle over je agenda (en volle hoofd) krijgen?

Ik heb al meerdere mensen met succes gecoacht die graag meer uit hun (werk)dag wilden halen. Ze hadden onder andere problemen met de waan en de hectiek van de dag, hadden het gevoel dat ze vaak geen regie hadden op hun eigen agenda en hadden last van uitstelgedrag. Na een of twee sessies waren de problemen sterk verminderd en kreeg ik de feedback dat ze meer energie hebben, productiever zijn en minder last van tegenzin of uitstelgedrag en niet geheel onbelangrijk: het gevoel weer eigen baas te zijn over hun agenda en dagindeling.

Herken jij bovenstaande problemen en wil je in een of twee sessies hiermee aan de slag? Neem dan contact op.