fbpx
Moe

Moe? 8 tips om jezelf weer op te laden

Ken je dat? Dat je wakker wordt en werkelijk geen idee hebt hoe je de dag door moet komen omdat je zo ontzettend moe bent? En dan moet je dag nog beginnen…

Vermoeidheid kent verschillende oorzaken. Zodra je de oorzaak van jouw vermoeidheid weet, kun je aan de slag met een oplossing. Het is echt waar: de wereld (en jijzelf ook!) ziet er zoveel beter uit als je uitgerust bent. Met deze 8 tips zet je alvast wat stappen naar een energieker leven.

1. Breng ritme en structuur aan in je leven en slaappatroon

Onregelmatig leven en slapen trekt een wissel op je lichaam. Ook degenen die regelmaat associëren met ‘saai’ hebben baat bij vaste gewoonten op vaste tijdstippen. Is je basis goed, dan kun je vanuit daar af en toe uit de band springen zonder dat je een opdonder krijgt in de vorm van langdurige vermoeidheid. Je oma zei het al: ‘rust, reinheid en ritme’. En zo is het.

2. Slaap het aantal uren dat jij nodig hebt

Te weinig slaap klinkt als een logische oorzaak van vermoeidheid. Teveel slaap kan er echter ook voor zorgen dat je je moe voelt. Gemiddeld heeft een mens 6-8 uur slaap per nacht nodig. Om erachter te komen hoeveel slaap jij nodig hebt, ga je een paar dagen achter elkaar naar bed als je je moe voelt (niet uitstellen dus!) en zet je geen wekker om te kijken hoe laat je uit jezelf wakker wordt. Een vakantie is hiervoor een uitgelezen moment.

3. Bouw een vast ritueel in voordat je naar bed gaat

Door een ritueel in te bouwen, geef je je lichaam en geest een seintje dat het tijd wordt om te gaan slapen. Je make-up eraf halen, tanden poetsen maar ook lekker even lezen zijn rituelen die je uit kunt voeren voordat je naar bed gaat. Het is beter om jezelf niet meer bloot te stellen aan fel licht als je wilt gaan slapen. Je lichaam maakt dan minder snel melatonine aan en dat stofje heb je juist nodig om te kunnen slapen. Wil je toch nog wat ‘entertainment’? Kies dan liever voor de televisie dan voor je laptop, telefoon of tablet of I-pad. Elke avond een kopje ‘slaapthee’ drinken, helpt ook.

4. Pas je voedingspatroon aan

Vermijd suiker zoveel mogelijk, maar ook koolhydratenrijke voedingsmiddelen. Deze peppen je kortdurend op, maar daarna zakt je energieniveau in. Uiteindelijk kosten ze je dus energie. Kies voor voedingsmiddelen die je duurzame energie geven. Het is ook goed mogelijk dat je een tekort aan magnesium, vitamine B12 of vitamine D hebt. Je kunt hiervoor terecht bij je huisarts.

5. Drink minder koffie en andere cafeïnehoudende dranken en voedingswaren

Teveel koffie of andere cafeïnehoudende dranken zorgen voor een onrustig en opgejaagd gevoel. En uiteindelijk voel je je opgebrand en moe. Wat helpt is om minder cafeïne te drinken maar ook om na de lunch te stoppen met cafeïne. Drink veel water of thee (bij voorkeur kruiden-, witte of groene thee). Dit houdt het vochtgehalte van je lichaam op peil en voert afvalstoffen af. Wist je dat ook chocolade cafeïne bevat?

6. Verminder stress en piekergedachten

Leven in een te hoge versnelling, kan zorgen voor stress en piekergedachten. Je hoofd lijkt op hol te zijn geslagen en je kunt het denken niet meer stoppen. Niet alleen ingrediënten voor een slechte nachtrust, maar zeker ook voor een ‘energielek’ overdag. Doordat je ‘drijft’ op adrenaline en wilskracht, heb je niet in de gaten dat je meer vraagt van je hoofd en lichaam dan goed voor je is. Het risico op de lange termijn is overspannenheid of een burn-out. Leuke dingen doen, op tijd pauze nemen en ontspannen, bewegen en praten helpen je om je hoofd en lijf in balans te houden. Meestal zit het wat dieper en kun je niet zomaar even de pieker- en stressknop omzetten. Ik kan je daar overigens prima op coachen. De moeite waard, want piekeren en stress kost ongelooflijk veel energie. Probeer anders eens een gratis kennismakingssessie.

7. Ga naar buiten!

De buitenlucht doet wonderen. Ja, ook als je moe bent! Snuif de frisse lucht op, voel de wind in je haren en geef je lichaam de kans om vitamine D aan te maken. Doe je dit elke dag, dan zul je al snel merken dat je je fitter begint te voelen.

8. Ga naar de huisarts als vermoeidheid te lang duurt

Heb je alles al geprobeerd en ben je nog steeds moe? Dan is er misschien wat anders aan de hand. Misschien heb je slaapapneu. Dit betekent dat je ’s nachts regelmatig wakker wordt doordat je adem stokt, alleen ben je je niet bewust van deze wakkere momenten. Je slaapt dan te weinig, maar ook maak je niet alle fases van je slaapcyclus door, waardoor je onvoldoende herstelt en bijtankt. Ook (langdurige) stress of depressie kunnen ervoor zorgen dat je vermoeidheid aanhoudt. Het kan ook zijn dat je een tekort hebt aan vitaminen of mineralen. Ook daarvoor kun je bij de huisarts terecht.