Herken je deze valkuilen bij jezelf en anderen?

Misschien herken je deze valkuilen in communicatie wel bij jezelf of bij anderen:

  • Je hebt de neiging snel advies te willen geven of met oplossingen te komen
  • Je wilt iets delen maar de ander luistert niet goed doordat hij of zij meteen met advies of oplossingen komt
  • Jij of de ander luistert niet goed omdat het eigenlijk niet uitkomt (tijdgebrek, iemand wil wat van je maar je hebt nog meer te doen)
  • Je vindt het lastig de controle uit handen te geven
  • Mensen vinden dat je niet genoeg of goed luistert
  • Mensen noemen je te dominant in een gesprek
  • Het lastig vinden iemand aan te spreken of een moeilijk gesprek te voeren
  • Je voelt je niet (meer) gezien en gewaardeerd
  • Het gevoel hebben dat je iemand moet overtuigen (wat niet genoeg lukt)
  • Een drempel voelen om iets met iemand te delen
  • Niet altijd durven zeggen wat je (echt) denkt of voelt
  • Dichtklappen in een gesprek of vergadering
  • Mensen noemen je stil of verlegen
  • Je kunt niet goed uitdrukken wat er in je hoofd zit
  • Je vindt het lastig om een mening te vormen en te uiten
  • Je praat langs elkaar heen
  • Het lastig vinden als iemand verbaal heel sterk is
  • In een strijd komen over wie wel of niet gelijk heeft
  • Je niet gehoord of gezien voelen
  • Niet sterk genoeg staan in een gesprek
  • Je laten overrulen door een ander, blokkeren of dichtklappen
  • Het lastig vinden jezelf te laten zien of te profileren (zeker in gezelschap met verbaal sterke mensen die snel een mening hebben én uiten)
  • Vaak achteraf wel weten wat te zeggen maar niet op het moment
  • Kritiek krijgen dat je te weinig praat over je gevoelens
  • Denken dat je het beter zou moeten weten (je bent immers de manager, ouder of adviseur)
  • Vinden dat jij de juiste antwoorden zou moeten geven
  • Iemand gaan redden, het overnemen, je te verantwoordelijk voelen
  • Snel invullen wat de ander denkt
  • Het gesprek naar jezelf/zichzelf toe trekken (o, dat had ik laatst ook)
  • Mensen die het gesprek overnemen
  • Te weinig aandacht hebben voor een gesprek (bijvoorbeeld omdat je met je gedachten ergens anders bent)
  • Je niet kwetsbaar of open op willen of durven stellen
  • Elkaar niet (meer) begrijpen
  • Het lastig vinden kritiek of feedback te geven of te ontvangen
  • Ongeduld (het snel op willen lossen, irritatie voelen bij de ander)
  • Irritatie, allergie bij de ander voelen of zijn/haar probleem waar je je niet veel bij kunt voorstellen
  • Overal iets van vinden
  • Mensen die snel een oordeel hebben waardoor jij een drempel voelt om dingen te delen
  • Er wordt gezegd dat je vaak wat stil of verlegen bent
  • Geen of nauwelijks nog verbinding voelen met elkaar
  • Elkaar afvallen in plaats van elkaar helpen.

Herkende je wat dingen? Wist je dat een gebrekkige communicatie de oorzaak is van de meeste problemen in zowel privé- als werksituaties? Ofwel jij kunt je niet uitdrukken zoals je wilt of de ander luistert gewoon niet goed naar je. Bijna dagelijks hebben we te maken met ruis in de communicatie. Het zorgt voor zoveel problemen en toch laten we het doorsudderen. Simpelweg omdat we gewoon niet beter weten. Maar ook omdat we niet geleerd hebben hoe we staande kunnen blijven in gesprekken, hoe we beter kunnen luisteren en echt kunnen zeggen wat we (werkelijk) willen en vinden.

Wist je dat miscommunicatie de oorzaak is van de meeste problemen in zowel privé- als werksituaties?

  1. In liefdesrelaties worden er vaak hints gegeven die de ander niet begrijpt. Partners voelen zich niet meer begrepen en verwijderen zich steeds meer van elkaar.
  2. In ouder-kindrelaties verliezen mensen vaak waar het echt om gaat omdat ze simpelweg niet weten hoe ze hun kind echt kunnen bereiken.
  3. Op de werkvloer of in klantrelaties staan mensen soms niet stevig genoeg, laten ze zich overrulen door mensen die verbaal sneller of zelfverzekerder zijn. Door mensen die de ruimte pakken en pak ‘m dan maar eens terug.
  4. En dan hebben we het nog niet gehad over de communicatie met en in onszelf! Want daar gaat er ook veel mis. We vullen dingen in aan de hand van onze overtuigingen en angsten. Voor onszelf en de ander.

Kortom:

We verliezen de connectie met onszelf en elkaar doordat we niet weten hoe we echt in gesprek kunnen gaan.

Communicatie is echt een kunst! Een kunst die ons meestal niet aangeleerd is.

En dat aanleren? Daar kan ik je mee helpen. De ’trucs’ en handvatten die ik je ga geven, gaan je gegarandeerd helpen in alle gebieden in je leven waarin je te maken hebt met jezelf én anderen.

Want communicatie begint in je eigen hoofd. We vullen vaak dingen in. Dingen die we horen, zien of lezen. Wat we vaak niet weten, is dat we er heel vaak naast zitten en ons voor niets druk maken.

De pest is dat we ook voor anderen invullen en zij voor jou! We reageren vaak op wat een ander denkt te weten over jou en dan beland je vaak in een welles-nietes discussie.

We hebben maar zelden een echt gesprek. We verliezen de connectie met elkaar en voelen ons niet begrepen, gezien, gehoord en gaan moeilijke gesprekken uit de weg. We zitten vaak niet op dezelfde golflengte en dat zorgt voor problemen. Zowel zakelijk als privé.

Daarnaast snappen we de werking van ons brein niet goed. En dat is jammer, want ons brein is een geweldige supercomputer, alleen moet je wel leren het goed te instrueren. Hoe? Dat leer ik je in de training.

Communicatie is de basis van alles. Als je je vaardigheden verandert door trucs en handvatten die je meteen kunt gebruiken, zul je zien dat jijzelf en je relaties veranderen.

  1. Je bent in staat jezelf meer te laten zien en te horen op een manier die veilig voelt voor jou. Je leert echt luisteren naar anderen en anderen uit te nodigen dat ook bij jou te doen.
  2. Je relaties (zeker ook liefdesrelaties) worden beter, je voelt je meer gezien, je voelt weer connectie met mensen. Je gaat jezelf en anderen beter begrijpen en zij jou!
  3. Door te begrijpen waar het mis gaat in communicatie kun je altijd ingrijpen en het gesprek weer vlottrekken.
  4. Je leert doelen te stellen die je zullen leiden in elk gesprek. Je leert af te stemmen op je eigen behoeften en deze aan de ander te vertellen.
  5. Lastige gesprekken blijken niet zo lastig meer als je maar de juiste tools hebt! Tools waar je ten alle tijden op terug kunt vallen – zelfs in het heetst van de strijd. Maar eerlijk? Je zult merken dat er steeds minder strijd zal plaatsvinden.

Je krijgt:

  • Uitleg over en daardoor inzicht in wat er misgaat in communicatie en hoe jij dit kunt herkennen én tackelen. Ik help je om je bewust te worden van patronen. Hier ontstaat de verandering al…
  • Communicatietrucs-, handvatten en voorbeeldgesprekken die je kunt toepassen in je privéleven en in werksituaties.
  • Een persoonlijke leeromgeving waar je levenslang toegang voor hebt. Hierin staat alle uitleg met trucs en handvatten. Je kunt hierin afvinken wat je al hebt gedaan en wat je onder de knie hebt.

Het kost bijna geen tijd…

Je krijgt toegang audio’s met tips en handvatten. Ik help je ook met voorbeelden uit de praktijk die je ongetwijfeld zult herkennen. Dat helpt enorm! Het zijn korte audio’s en soms wat tekst zodat je het rustig na kunt lezen. Het mooie van deze training is: je kunt niets missen, je kunt niet achterlopen. Je doet dit wanneer jij dit wilt of nodig hebt. Je kunt het oneindig terugluisteren.

De meeste mensen die deze audio’s luisteren, doen dit lekker tijdens het hardlopen, wandelen, op de fiets of in de auto, tijdens het huishouden of lekker in het zonnetje of onder een dekentje op de bank. Jij kiest! De tips en handvatten zijn allemaal van jou.

Veel plezier! Het gaat je veel brengen! Voor jezelf maar ook voor de mensen om je heen.

PS dit traject kun je ook zakelijk bestellen. Dat kan als ondernemer of als je werkgever dit voor jou betaalt. App of mail me dan even na je bestelling, dan krijg je een factuur op naam van het bedrijf of de organisatie.