Zakelijke coaching en businesscoaching

In het organisatie- en bedrijfsleven is het al redelijk ingeburgerd om naar een coach te gaan. In het management is het zelfs heel gebruikelijk. Je kunt op eigen initiatief een coach bezoeken maar het komt ook regelmatig voor dat een leidinggevende een medewerker naar een coach stuurt.

Ik coach jou of je medewerker(s) om:

  • meer zelfvertrouwen te krijgen
  • jezelf steviger te profileren
  • om te gaan met lastige collega’s
  • arbeidsconflicten op te lossen
  • een andere functie (intern) of baan (extern) te krijgen
  • assertiever te worden
  • meer overtuigingskracht te ontwikkelen
  • productiever te zijn
  • beter met tijd om te gaan (tijd- en aandachtmanagement)
  • meer focus te hebben wat zorgt voor meer en betere resultaten
  • communicatieve vaardigheden te vergroten.

Dit zijn een aantal voorbeelden uit de praktijk. Staat jouw doel of probleem er niet bij? Neem dan contact op voor meer informatie.

Coaching voor managers en leidinggevenden

Heb jij een leidinggevende functie? Dan zijn er vaak, naast de doelen en vraagstukken die ik hierboven beschreef, ook specifieke dingen waar een coach je bij kan helpen.

Ik beschrijf hieronder waar ik leidinggevenden en teams op coach.

  • Medewerkers motiveren en zorgen dat ze hun (en dus ook jouw) doelen behalen.
  • Omgaan met lastige of complexe zaken.
  • Switchen tussen jezelf (sommigen noemen het kwetsbaarheid) laten zien en de leiding nemen.
    Bijvoorbeeld medewerkers die niet goed presteren, een hoog ziekteverzuim hebben of een negatieve impact hebben op het team.
  • Een team opzetten of zorgen dat medewerkers beter als een team gaan werken.
  • Bij conflictsituaties tussen jou en een medewerker of medewerkers onderling.
  • Verschillende leiderschapsstijlen kunnen toepassen.
    (Zoals directief en sturen op taken of coachend en mensgericht leidinggeven, ook wel situationeel leidinggeven genoemd).
  • Welke rol jij speelt in een bepaald patroon en hoe je dit kunt veranderen.
  • Verandervraagstukken. Hoe krijg je mensen mee? Hoe stuur je op gewenst gedrag? Hoe verander je een bepaalde cultuur?
  • Begeleiding bij het ontwikkelen van visie en het maken van een jaarplan en medewerkers daarvoor verantwoordelijk maken.
  • De balans tussen kunnen inzoomen op de inhoud als dat functioneel is en een helicopterview ontwikkelen en behouden.

Overigens vertellen mijn klanten mij dat het het heel erg helpt dat ik zelf ook manager ben geweest en ook teams coach. Dat geeft toch het gevoel dat ik weet waar ze het over hebben. Ook heb ik veel handvatten voor in de praktijk. Wat misschien ook helpt: ik ben tot twee keer toe als manager hoog gewaardeerd in een anoniem medewerkerstevredenheidsonderzoek. In een grote organisatie waarbij ik met mijn team uitkwam in de top 5 (de exacte plek is jammer genoeg altijd een goed bewaard geheim gebleven). Niet zo bescheiden om te zeggen misschien, maar het geeft hopelijk aan dat ik echt iemand ben die heel bewust met leiderschap bezig is maar dan nu als coach om mijn kennis en ervaring te delen met leidinggevenden.

Staat jouw situatie er niet tussen? Neem dan contact op voor meer informatie.

Businesscoaching voor ondernemers

Over businesscoaching is veel discussie. Wanneer ben je een businesscoach? Sommige ondernemers willen iemand die ze adviseert over overnames, fusies en investeringen. Dat doe ik niet. Ik adviseer je dan eerder een accountant, adviseur of mentor. Een mentor of adviseur is ook wat anders dan een coach. Als coach is het uitgangspunt dat je mensen coacht om hun eigen oplossingen te bedenken en toe te passen. Dat zorgt voor veel meer succes dan wanneer ik je ga vertellen wat ik zou doen. Een mentor put ook vooral veel uit zijn eigen ervaring en is jou dus vaak al een aantal stappen voor. Ik ben voor veel ondernemers een mentor op het gebied van online marketing en het ontwikkelen van een visie, missie en strategie. Geen ellenlange boekwerken maar praktisch toepasbare handvatten die je richting en focus geven.

Natuurlijk helpt het dat ik zelf ook ondernemer ben en heel veel ervaring heb met online marketing (online is niet meer weg te denken), het bepalen van een visie, missie en strategie voor bedrijven.

Waar ik jou bij kan helpen als (startende) ondernemer:

  • onderzoeken en wegnemen van drempels en weerstand die je voelt om stappen te zetten of actie te ondernemen
  • SMART doelen stellen en een plan maken en je motiveren om actie te ondernemen
  • onderzoeken welke klanten je wilt aantrekken en hoe je dat kunt doen op je eigen, unieke manier
  • hoe je met zo min mogelijk inspanning zoveel mogelijk impact hebt. Oftewel: slim werken in plaats van alleen maar hard werken. Weten wat je precies wilt is hierbij cruciaal.
  • hoe je zorgt voor focus op je doelen.
  • jezelf en je bedrijf opschudden. Waar sta je? Waar wil je heen? Wat staat er dan nu in de weg? Vaak zijn dat niet de praktische dingen maar de obstakels in je hoofd.

Vanuit mijn ervaring: online marketingcoaching en begeleiding om je bedrijf vindbaar te maken op internet

Online is niet meer weg te denken en je kunt het dan ook goed inzetten voor jouw business. Bijvoorbeeld om klanten aan te trekken, je bereik te vergroten maar ook om een passief inkomen te generen. Denk hierbij aan online verkoop van je producten of diensten of het ontwikkelen van online producten zoals bijvoorbeeld programma’s, e-books, cursussen, trainingen of workshops.

Hierbij ontstaat er een combinatie van coaching en advies en voor veel bedrijven zet ik stappen om online vindbaar te worden door voor hen te bloggen, pagina’s te schrijven, de site te verbeteren, campagnes te maken en social media in te zetten.  Dat kan tijdelijk zijn zodat jij en/of je medewerkers leren dit zelf goed te doen of een langere samenwerking omdat jij je focus op je business wilt houden.

Binnen korte tijd kan ik voor jou aan de slag. Ik kijk samen met jou en/of je team naar het volgende:

  • Identiteit versus imago: Wie ben jij als ondernemer? Wat maakt jouw bedrijf uniek? Waar sta je voor? Hoe kom je over op internet? Past dit bij wie je bent en wie je wilt zijn?
  • Welke klanten trek je aan en welke klanten zou je aan willen trekken? Dit heeft vooral te maken met je imago en reputatie op internet. Hoe pas je dit aan als het niet het gewenste effect heeft? Hoe val je op tussen concurrentie op internet?
  • Hoe zorg je dat je vindbaar(der) wordt op internet? Op welke onderwerpen wil je graag gevonden worden binnen Google? En hoe zet je je social media kanalen in?

Schakel je mij in voor het verbeteren van (de vindbaarheid) je website, dan ga ik ook daadwerkelijk dingen voor je doen. Uiteraard krijg je een scherp en toepasbaar advies. Maar ik neem je ook zaken uit handen. Ik leer jou en/of je team hoe je ervoor zorgt dat je website vindbaar wordt, hoe je artikelen schrijft, je social media kanalen inzet en je website afstemt op je doelgroepen. Ik zet voor veel bedrijven de eerste stappen. Ik verbeter hun website, schrijf artikelen, boost hun social media kanalen en ze nemen het over op het moment dat ze er zelf klaar voor zijn. Ik geef ook workshops en trainingen om zelf online expert te worden.

Geïnteresseerd? Neem dan even contact op voor meer informatie of het maken van een vrijblijvende kennismaking. Via e-mail of telefoon: 06 – 381 080 91.