Overzicht zelfcoach handvatten die je kunt inzetten als je je (even) niet zo goed voelt + 10 stress killers

Hier vind je de 10 stress killers.

Er zijn een aantal handvatten die goed werken als je je (even) niet zo goed voelt. De truc is om ze allemaal eens te proberen en te voelen welke wanneer voor jou het beste werkt. Het ene handvat kost meer tijd of energie en soms voel je je zo slecht dat je niet de puf hebt heel veel denkwerk te doen. Ik wil je wel vertellen welke je dan het best kan doen, maar dat is niet slim. Want wat voor de een moeilijk is, vind de ander juist weer goed om te doen. Wat ik wel weet, is dat handvat nummer 8 helpt als je je overweldigd voelt en niet zoveel (denk)energie meer hebt. Die kun je dus altijd doen, ook als je je echt slecht voelt. RET daarentegen is in het begin voor de meeste mensen lastig. Het is wel een techniek die een enorm verschil in je leven kan maken. Zelfs direct als je ‘m goed doet! Het is een echt redmiddel (of moet ik zeggen: retmiddel) als je merkt dat je gedachten en je emoties met jou aan de haal gaan. Hoe meer handvatten je doet, hoe meer je ook de samenhang zult zien tussen de verschillende handvatten.

Moeilijkheidsgraad

Ik waag me eraan op basis van mijn eigen ervaring en die van mijn cliënten, in te schatten hoe moeilijk een bepaald handvat is op het moment dat het echt niet zo goed met je gaat. En tja… dat is dus best lastig, want wat is: ‘Als het echt niet zo goed met je gaat?’ De een is de ander ook niet. Sommige mensen hebben een flinke dosis motivatie en wilskracht, ook als het niet goed met ze gaat en dan is zelfs RET met 5 sterren (moeilijkst) een peuleschil. Daarom… op verzoek heb ik sterren toegekend waarbij 1 ster makkelijk is en 5 pittig maar met mijn sterke advies: probeer ze alsjeblieft allemaal uit en bepaal lekker zelf welk handvat je wanneer het best kunt doen.

* Hoe moe je ook bent, dit is voor de meeste mensen dan ook te doen. Het kost maar een paar minuten.
** Dit is ook prima te doen, ook als je moe bent en weinig denkkracht. Ook dit kost maar een paar minuten.
*** Dit kost iets meer moeite. Het vraag wat meer van je. Ontdek gewoon zelf of het je lukt. Voel je veel weerstand? Pak dan een ander handvat.
**** Hiervoor heb je iets meer denkkracht nodig. Ook hiervoor geldt: ik wil dat niet voor jou bepalen. Probeer het. Voel je veel weerstand? Ga dan over naar een ander handvat. Het kan best dat het jou juist goed lukt, ook al ben je moe.
***** Dit handvat werkt fantastisch en is levensveranderend. Juist omdat het zo lastig is, doorbreek je veel negatieve denkpatronen die je soms in je macht houden. Doe dit in elk geval op een moment dat je genoeg fut hebt om minimaal 10 minuten te gaan zitten. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt en hoe meer verbetering je zult ervaren. Dit is een bewezen effectieve methode als je het maar (goed) doet!

Succes, veel plezier en ik wens je fijne, helpende gedachten en een verbetering in hoe je je nu voelt.

  1. De Wondervraag ** Dit handvat helpt ook bij de vraag: wat wil ik eigenlijk echt in mijn leven?
  2. Dankbaarheid en waarderen wat er al is **
  3. Jezelf goede vragen stellen **
  4. Afleiding en je resquelist gebruiken *
  5. De emotionele geleidingsschaal ****
  6. Tijdsdeelplanning **
  7. Creatieve werkplek *** Dit handvat helpt ook bij de vraag: wat wil ik eigenlijk echt in mijn leven?
  8. Helderheid door contrast ** Dit handvat helpt ook bij de vraag: wat wil ik eigenlijk echt in mijn leven?
  9. Placematproces * Mijn favoriet!
  10. Tekorten in je persoonlijke waarden aanvullen **
  11. Kernkwadrantenonderzoek – Welke uitdaging ga jij aan om je beter te voelen? ****
  12. Wat zou mijn kloon doen? *
  13. RET – je negatieve denkpatronen doorbreken *****

Loop je echt vast? Zie je echt even door de bomen het bos niet meer?

Een opbeurende coachsessie van een half uur kan dan al wonderen doen. Dat kan ook op afstand via Skype, Facetime, WhatsApp of telefoon. Boek hier meteen zelf een afspraak.

Podcasts om te luisteren

We zijn geneigd onszelf af te vragen wat de oorzaak is van het je niet goed voelen

We zijn vaak geneigd om als we ons niet goed voelen, naar de oorzaak te zoeken. Dit doen we door onszelf vragen te stellen zoals: ‘Waarom voel ik me zo?’, ‘Hoe komt het toch dat ik me zo voel?’, ‘Waar ligt het aan dat ik me zo voel?’

Het is slim om te onderzoeken of er een patroon is als je je niet goed voelt. Zijn er oorzaken of factoren waardoor je je regelmatig niet goed voelt? Denk aan:

  • Slaapgebrek
  • Gezondheidsproblemen
  • Menstruatie, PMS
  • Bepaalde gebeurtenissen of aanleidingen.

Weet, dat in de meeste gevallen, je gedachten en de beelden die jij in je hoofd hebt, de oorzaak zijn van dat je je niet goed voelt of zelfs slecht. In één van de methodieken die ik met je deel is het uitgangspunt ook:

‘Niet een bepaalde gebeurtenis of situatie zorgt voor bepaalde gevoelens en emoties maar de gedachten en beelden die je hierover en hierbij hebt.’ Deze techniek heet RET. De afkorting staat voor Rationeel Emotieve Training. Die deel ik ook met jou in deze verzameling van handvatten en technieken om jezelf weer beter te voelen.

Even terug naar jezelf afvragen wat de oorzaak is

‘Waarom voel ik me nou zo?’ of vragen die hierop lijken, zijn niet zo constructief. Als je de oorzaak al achterhaalt, heb je dus vooral een inzicht maar nog geen oplossing. En weet dat de oorzaak achterhalen vaak niet zo gemakkelijk is. Het kan heel goed zijn dat het een combinatie is van factoren die moeilijk te duiden zijn. Slaapgebrek waardoor je minder goed helder kan denken en je sneller laat overrulen door negatieve gedachten en de regenbui die over je huis trekt wat bij jou een sombere bui uitlokt.

En dan weet je het. En dan? Dan heb je nog geen oplossing voor dit moment.

Maar wat helpt dan wel? Als je jezelf toch vragen wilt stellen, stel dan goede vragen. Ze zeggen niet voor niets: ‘Als je nog niet het goede antwoord of oplossing hebt gevonden, dan heb je gewoon nog niet de juiste vraag gesteld.’

Trek jezelf uit het negatieve patroon waarin je zit door een of meerdere van deze handvatten te gebruiken vooral door jezelf vragen te stellen. Jezelf goede vragen stellen is ook een apart onderdeel van deze verzameling van handvatten en technieken om je beter te voelen. (Nummer 3.) Experimenteer met deze handvatten om te ontdekken welke wanneer het best bij je past.

Bij alles geldt:

De handvatten echt doen en de tijd nemen om na te denken, zorgt voor verandering. Denken is vaak moeilijk, lastig en vermoeiend. Maar toch helpt het om je beter te voelen en negatieve (denk)patronen te doorbreken.

Alleen het nadenken over deze twee vragen kan er soms al voor zorgen dat je je beter voelt en doet wat je moet doen om je beter te voelen:

  1. Waar heb ik nu echt behoefte aan?
  2. Hoe wil ik me dan wel voelen? Maak de woorden die in je opkomen specifiek door steeds verder door te vragen. Bijvoorbeeld: Ik wil mij vrolijker voelen. Wat is dat dan, vrolijk? Hoe voel ik me als ik vrolijk ben? Wanneer voel ik me vrolijk? Wat doe ik anders als ik me vrolijk voel?

Dit gedicht past daar mooi bij (auteur onbekend):

Als ik blijf kijken
Zoals ik altijd heb gekeken,
Blijf ik denken
Zoals ik altijd heb gedacht.

Als ik blijf denken
Zoals ik altijd heb gedacht,
Blijf ik geloven
Zoals ik altijd heb geloofd.

Als ik blijf geloven
Wat ik altijd heb geloofd,
Blijf ik doen
Wat ik altijd heb gedaan.

Als ik blijf doen
Zoals ik altijd heb gedaan,
Blijft me overkomen
Wat mij altijd overkomt.

Maar als ik nu mijn ogen sluit
En mijn ware zelf voel van binnen
Dan kom ik deze cirkel uit
En kan ik steeds opnieuw beginnen.