Communiceren kun je leren (voor elke situatie)

97,00

Herken je deze valkuilen in communicatie?

Misschien herken je deze valkuilen in communicatie wel bij jezelf of bij anderen:

  • Je wilt snel advies geven of je hebt te maken met iemand die dat steeds doet
  • Je wilt oplossingen geven of iemand wil dat steeds bij jou doen
  • Je wilt iets snel doen (tijdgebrek, iemand wil wat van je maar je hebt nog meer te doen)
  • Je vindt het lastig (of durft niet) de controle uit handen te geven
  • Je vindt het (soms) lastig om iemand aan te spreken of een moeilijk gesprek te voeren
  • Je voelt je niet altijd gezien en gewaardeerd
  • Je klapt dicht tijdens een gesprek, vaak bij in jouw ogen verbaal sterke mensen
  • Er wordt niet naar je geluisterd
  • Je voelt je vaak niet begrepen
  • Jullie praten langs elkaar heen
  • Je hebt het gevoel dat je mensen moet overtuigen of jezelf, iets of een situatie moet ‘verkopen’
  • Je voelt soms dat je niet sterk genoeg staat in een gesprek sterk
  • Je vindt het soms moeilijk om je te uiten, te delen wat er in je hoofd omgaat of aan te geven wat je nodig hebt
  • Je laat je regelmatig overrulen door een ander
  • Je vindt het lastig jezelf te laten zien of jezelf te profileren (zeker in gezelschap met verbaal sterke mensen die snel een mening hebben én uiten)
  • Achteraf weet je vaak wel wat je had willen zeggen of krijg je ingevingen maar dan is de vergadering of het gesprek al voorbij
  • Je krijgt feedback dat je te weinig praat over je gevoelens
  • Mensen zeggen dat je stil of verlegen bent
  • Je hebt het dat je het beter zou moeten weten (je bent immers de manager, ouder of adviseur)
  • Je vindt dat jij de juiste antwoorden zou moeten geven
  • Je hebt de neiging mensen en situaties te ‘redden’, het overnemen, de leiding nemen, mensen bij elkaar willen houden
  • Je wilt meer voor jezelf op kunnen komen
  • Je neigt ernaar teveel mensen te pleasen
  • Je vormt snel een mening of hebt er last van dat een ander dat in een gesprek doet
  • Je hebt de neiging met adviezen en antwoorden te komen, dat wordt niet altijd gewaardeerd of mensen doen niets met je advies
  • Je merkt dat mensen gesprekken naar jezelf/zichzelf toe trekken (o, dat had ik laatst ook)
  • Je vindt het irritant dat mensen het gesprek overnemen of merkt dat je dit zelf weleens doet
  • Je wilt (vindt dat je) erboven moet staan
  • Je niet kwetsbaar of open op willen of durven stellen
  • Je vindt het lastig om kritiek of feedback te geven of te ontvangen
  • Je voelt snel ongeduld (het snel op willen lossen, irritatie voelen bij de ander)
  • Je voelt irritatie, allergie bij de ander of zijn/haar probleem waar je je niet veel bij kunt voorstellen
  • Je vindt overal iets van of vindt het lastig als anderen overal maar iets van vinden
  • Je wilt minder aannames doen en oordelen
  • Je vindt het lastig als mensen snel een oordeel hebben waardoor jij een drempel voelt om dingen te delen
  • Je voelt geen of nauwelijks nog verbinding met elkaar
  • Jullie vallen elkaar af in plaats van dat je elkaar helpt
  • Je begrijpt elkaar niet meer
  • Je raakt jezelf kwijt in een gesprek
  • Gesprekken voelen meer als discussies dan als een gesprek waarin je begripvol bent, luistert naar elkaar en aandacht hebt
  • Je merkt dat je zelf snel een oordeel hebt en dat staat een goed contact in de weg
  • Je wilt leren jezelf beter te ‘presenteren’ en de regie te hebben in een gesprek, ook als die lastig is.

Herkende je wat dingen? Wist je dat een gebrekkige communicatie de oorzaak is van de meeste problemen in zowel privé- als werksituaties? Ofwel jij kunt je niet uitdrukken zoals je wilt of de ander luistert gewoon niet goed naar je. Bijna dagelijks hebben we te maken met ruis in de communicatie. Het zorgt voor zoveel problemen en toch laten we het doorsudderen. Simpelweg omdat we gewoon niet beter weten. Maar ook omdat we niet geleerd hebben hoe we staande kunnen blijven in gesprekken, hoe we beter kunnen luisteren en echt kunnen zeggen wat we (werkelijk) willen en vinden. Lees hieronder verder.

Nu kopen Lees meer