fbpx

Online training – gezondheid en vitaliteit

Dit is de startpagina van je online training

Tip: sla deze pagina op in je favorieten of stuur jezelf even een mailtje met de link zodat je er makkelijk bij kunt.

Je hebt eigenlijk maar 2 dingen nodig om deze training te laten slagen en dat is:

  1. een probleem of ergens last van hebben en het verlangen het op te lossen;
  2. committent om deze verandering tot stand te brengen.

Wat ik bedoel met committent? Vooral committent aan jezelf. DOEN. Je leven in eigen hand nemen. De tijd nemen om bijvoorbeeld de video/audio in module 1 te luisteren, om de vragen in de werkbladen te beantwoorden en om het script meerdere malen te luisteren of te lezen.

That’s all. Voor de een moeilijk, voor de ander moeiteloos. Het verschil zit ‘m echt niet in discipline ook al zeggen we dat vaak tegen onszelf. Discipline betekent JEZELF STRAFFEN! Dat wil je toch niet? Daarom spreek ik van motivatie. Hoe gemotiveerder, hoe makkelijker het is om je in te zetten voor je eigen verandering.

Motivatie komt vaak vanuit twee bronnen: urgentie/noodzaak of verlangen. Meestal ontstaat het verlangen uit een probleem, iets waar je last van hebt. Soms is het zo dat het probleem eerst urgent moet worden zodat er een noodzaak ontstaat om te veranderen. Gelukkig is dat niet altijd zo en voel je vaak ook een verlangen om te veranderen omdat je het gewoon voelt dat je het wilt. Je voelt dat er meer is, je voelt dat je wilt groeien, je voelt dat er meer in jou zit. Je bent er klaar voor.

En daarom ben je hier. Je bent er klaar voor. Gelukkig, ik gun het je en het is geweldig dat jij de tijd gaat nemen om je gedachten te veranderen met als doel: je gezondheid en daarmee je hele leven verbeteren.

Hoe doe ik deze training?

Op deze pagina, staan alle onderdelen van je training. Module 1, module 2, enzovoorts. Daarin staan de onderdelen die je nodig hebt, zoals tekst, video/audio of een werkdocument.

De hele training is zo opgebouwd:

  1. Kennis opdoen door informatie te lezen, luisteren of zelf onderzoek te doen.
  2. Met de kennis aan de slag door de opdrachten te doen.
  3. Scripts luisteren of lezen waardoor er van alles in je brein verandert. Nieuwe gedachten, andere processen in je lichaam (hormonaal, emoties), andere verwachtingen en andere resultaten in je leven. Je zit midden in het veranderproces.
  4. Voor de gevorderden: maak je eigen script of laat een persoonlijk script maken.

Stel ik jou vragen of geef ik je opdrachten? Dan heb ik die voor je in een werkdocument gezet die je kunt downloaden en invullen. Dat kan door lekker te typen of door het werkblad uit te printen en in te vullen.

Motivatie om de training (helemaal) te doen

Leren doen we allemaal op onze eigen manier. Veel mensen lezen een boek maar voor de helft en gaan dan lekker aan de slag met de inzichten die ze hebben opgedaan. Daardoor veranderen er dingen in hun leven. Een ander moet van zichzelf het hele boek uitlezen. Sommige mensen die het halve boek hebben gelezen, hebben een paar jaar later behoefte aan verdieping en gaan het opnieuw lezen of juist verder lezen vanaf het punt waar ze gebleven zijn. Of ze zoeken een andere informatiebron om verder te komen.

Zelf moet ik bekennen dat ik veel online trainingen doe maar dat ik ze niet allemaal afmaak. Soms heb ik even tijd nodig om het te laten bezinken en er in de praktijk iets mee te doen. Soms voel ik dat ik genoeg weet over het onderwerp om verder te gaan en soms pak ik de draad later weer op. Meestal is het omdat de training heel lang duurt. Daarom heb ik deze training kort gehouden zodat de kans dat je ‘m helemaal doet groter is. Juist de laatste stap zorgt voor verandering. Als je dan al voelt dat je jezelf niet kunt motiveren, sla dan de eerste drie modules over en luister alleen maar naar het script.

Jij voelt zelf het beste aan of je stopt omdat het niet lukt alleen, omdat bijvoorbeeld je motivatie inkakt of omdat je het gevoel hebt dat andere dingen in je leven je aandacht en tijd opeisen. In dat geval kan het zijn dat de noodzaak of het verlangen om verder te gaan vanzelf ontstaat. En als je dan behoefte hebt aan iemand die je helpt verder te komen of te motiveren, zoek dan gelijkgestemden of boek een losse sessie bij mij of een andere coach. Of doe mee in een groepje die ik samen met een andere coach begeleid. Meer info? Mail me dan even.

Ik heb de training zo compact mogelijk gehouden zodat de kans dat je ‘m afmaakt (is wel de manier om echt dingen in beweging te zetten en te veranderen!) zo groot mogelijk is.

Module 1

Het voordeel van deze video is dat je er alleen maar naar hoeft te luisteren. Ga er lekker voor zitten of doe je oordopjes in en luister ernaar als je hardloopt, de vaatwasser inruimt of net als ik dat meestal doe: luisteren terwijl ik me aan het opmaken ben en mijn haar doe. Daarna neem ik mijn telefoon mee naar een plekje waar ik graag zit en luister ik verder met een kopje koffie.

De video duurt ongeveer 53 minuten. Je mag aantekeningen maken maar het hoeft niet. Informatie die relevant voor jou is, wordt opgepikt door je onderbewustzijn, een deel van je hersenen. Vertrouw er maar op dat alles waar jij wat mee kan, opgepikt wordt en dat die informatie zal verankeren in je brein. De training is zo opgebouwd dat verschillende elementen terugkomen in de andere modules. De kracht van herhaling zeg maar.

Dit kan een moment zijn waarop je denkt: ‘Jee, 53 minuten. Waar haal ik de tijd vandaan?’ Weet dat weerstand tegen verandering en dus ook tegen inspanningen die tot verandering leiden, een normaal onderdeel is van het veranderingsproces. Ons brein wil graag dat het bij het oude vertrouwde blijft. Ons brein functioneert ook het liefst zoveel op de automatische (dus vertrouwde) piloot. Bewust denken kost namelijk energie en ons brein wil zo min mogelijk energie besparen omdat dat onze overlevingskansen vergroot. En overleven is de allerbelangrijkste functie van ons brein. Wist je bijvoorbeeld dat ons brein in de automatische piloot al ongeveer 20% van onze energie per dag verbruikt? Je weet vast zelf uit ervaring dat nieuwe gewoonten aanleren en verankeren best lastig is.

Nieuwe eetgewoonten bijvoorbeeld of sporten, het is vaak lastig om het in de praktijk te brengen. Voel je momenteel de weerstand om 53 minuten lang te luisteren, combineer het dan met een activiteit die je met je handen doet, zoals huishoudelijke karweitjes, in de tuin werken of bewegen/sporten.

Dit is ook meteen de langste video, dus als je die gehad hebt, is de kop eraf. Enjoy!

Module 2

Voor de tweede module geef ik je even wat te lezen op een andere pagina. Weet je nog? Informatie, kennis zorgt voor nieuwe inzichten. Er verandert al wat in je brein! De verandering is al in gang gezet.

De pagina opent in een nieuw tabblad, dus je kunt daarna makkelijk terugkeren naar deze pagina. Dat hoeft overigens niet, want ik heb op de pagina waar je zo naartoe gaat, ook onderaan het werkblad voor je neergezet. Veel plezier.

Ga naar de pagina. Klik op deze link 

Module 3

Module 4

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Het script! Kom ik neem je mee naar de pagina waar ook de tekstversie staat. Je mag ook hier blijven, de audioversie staat hieronder en ook het bestand dat je zelf kunt bewerken.

Download basisscript gezondheid – voel je vrij om deze aan te passen voor jezelf.

Verdiepingsmateriaal