Veel mensen luisteren niet om te begrijpen maar om te reageren

Echt luisteren naar de ander – 4 korte tips

Echt luisteren naar de ander is vaak lastiger dan je denkt. Terwijl de ander praat, ben je in je hoofd al bezig met het vormen van een mening of het formuleren van een antwoord. Vaak hoor je ook niet wat de ander zegt, maar ben je aan het invullen wat je denkt dat de ander bedoelt. Als je echt luistert naar de ander, hoor je meer en leer je de ander veel beter kennen. Je word zelf ook rustiger door echt te luisteren, want je hebt even echt aandacht voor wat er in het moment gebeurt. 4 korte tips om beter te leren luisteren:

  1. Als iemand een gesprek met je wil voeren en je bent bezig met je telefoon, zeg dan eerlijk: ‘Heb je nog een paar minuutjes, dan maak ik dit even af, anders hoor ik je niet? Of leg je telefoon aan de kant. Je zorgt dan voor oprechte aandacht maar je kunt wel even afmaken waar je mee bezig bent.
  2. We blijven nog even bij de telefoon. Ik heb alle notificaties uitgezet, dat wil zeggen dat ik geen berichten meer op mijn scherm krijg. Dat leidt me dus ook niet meer af. Heel fijn, zeker als je een gesprek voert en je ziet niet telkens meer je schermpje oplichten. Deze tip is echt het proberen waard. Ook geeft het je rust in je hoofd omdat al die bliebjes en pushmeldingen je het gevoel geven dat je steeds wat moet doen of lezen.
  3. luister echt naar wat iemand zegt, niet wat je denkt dat hij of zij zegt. Ga niet interpreteren maar stel belangstellende, open vragen. Open vragen beginnen bijvoorbeeld met hoe, wat, wanneer, waardoor en waar. Beginnen met het woord WAAROM zorgt ook voor een open vraag, maar dit woord kan een bepaalde lading hebben, alsof je jezelf moet verantwoorden. Het lokt vaak een defensief antwoord uit. Bijvoorbeeld de zin: ‘Waarom heb je dat gedaan?’ kun je vervangen door: ‘Hoe kom je tot die keuze?’ Het woord ‘waarom’ kun je vaak ook vervangen door een zin die met het woord ‘waardoor’ begint.
  4. Verdiep je in wat de ander zegt. Vraag door. ‘Vertel eens hoe…’ of ‘Hoe vond je dat?’ Je zult zien dat je gesprek meer diepgang krijgt en dat je meer over de ander te weten komt. Ik ben bijvoorbeeld mijn moeder andere vragen gaan stellen en ik ben veel meer te weten gekomen over haar. Fascinerend!

Het stellen van vragen helpt sowieso om goede gesprekken te hebben, zowel zakelijk als privé. Het leidt tot minder misverstanden en het zorgt voor betere relaties. Combineer je dit met het verwoorden wat je echt wilt of nodig hebt van de ander, krijg je veel meer van wat je graag wilt. Merk je dat je in gesprekken met anderen niet altijd uitkomt op wat je wilt? Wil je je gespreksvaardigheden verbeteren? Boek dan een sessie waarin ik je train om je gespreksvaardigheden te verbeteren. Je zult zien dat je na deze sessie beter kunt luisteren, goed kunt overbrengen wat je wilt, je elkaar beter begrijpt, heldere afspraken kunt maken en veel meer voor elkaar krijgt. Veel mensen hebben hier ook baat bij om hun relatie met hun partner of kinderen te verbeteren en te verdiepen. Een sessie inclusief trainingsmateriaal om te houden duurt ongeveer anderhalf tot twee uur. Bel of app naar: 06 – 381 080 91 of mail voor de mogelijkheden of sessie boeken. De sessie geef ik zowel persoonlijk, telefonisch als online via bijvoorbeeld Skype.