Voor klanten

Ben jij eenmaal klant bij mij, dan ben je dat voor altijd. Dat wil zeggen dat je ook na de coaching levenslang gebruik mag blijven maken van deze ‘klantomgeving’ omdat ik hoop dat je daarmee jezelf kunt coachen en altijd en overal de beschikking hebt tot de tools om dat te kunnen doen. Gebruik alles zo vaak als je wilt en geef het vooral ook aan als je suggesties hebt of als een uitleg volgens jou niet duidelijk genoeg is.

Tussen alle dingen die je hier vindt, zitten opdrachten, technieken en methodes die we samen tijdens de coaching hebben gedaan (of misschien nog gaan doen) maar ook technieken die ik met jou niet heb gedaan. Gebruik ze gerust als ze je aanspreken.

Veel plezier!

Hartelijke groet,

Wendy

PS: Veel klanten hebben baat bij de tips, voorbeelden, handvatten en praktijkervaringen die ik deel op mijn YouTube kanaal. BEKIJK EN/OF ABONNEER JE OP HET YOUTUBEKANAAL.

Wendy YouTube

Inhoud pagina

Het is even scrollen of swipen, downloaden en doorlinken maar dat heb je ook wat. Hieronder doe ik een poging het allemaal even voor je op te sommen.

  1. Informatie over je coachtraject- mijn advies is om dit stukje in elk geval na de eerste sessie te lezen.
  2. Informatie over tussentijds contact.
  3. Links en downloads met hulpmiddelen om zelf te gebruiken.
  4. Boekenlijst
  5. Kortingscode online programma en online cursussen.

Als je even het gevoel hebt dat je terugvalt

Hieronder staat een plaatje dat ik vaak met mensen bespreek (bron onbekend). Het kan voorkomen dat je even het gevoel hebt terug te vallen maar dat is niet zo. Je bent aan het ontwikkelen en momenten waarop het even minder gaat, horen altijd bij verandering. Ze noemen dat in de psychologie en coaching: de waarde van weerstand. Naarmate je groeit en zeker als je patronen doorbreekt, kom je vaak ook weer andere vraagstukken tegen. Het is geen project, het is een proces. En het gaat niet in een stabiele rechte lijn omhoog. Dit plaatje helpt veel mensen om dat te beseffen.

Wat wel heel normaal is en ONLOSMAKELIJK verbonden met groei en verandering is WEERSTAND. Als wij daar samen in de coaching nog niets mee gedaan hebben, dan komt dat aan de orde als je het gevoel hebt dat er weerstand is of een blokkade om verder te gaan. Niets om je voor te schamen of wat dan ook. Een gezond onderdeel van verandering en ik help je ermee zodat je weer verder kunt en ook leert hoe je dat bij jezelf kunt doen.

Informatie over de coaching

Over het coachtraject

Beginsituatie, coachvraag en coachdoelen

In de eerste coachsessie help ik jou te formuleren wat jouw coachvraag is maar vooral: wat voor jou het gewenste resultaat is. Dat kan ook meervoud zijn, dat wil zeggen dat je misschien wel meerdere coachvragen en doelen hebt. Veel mensen weten heel goed wat ze niet willen of waar ze last van hebben maar uiteindelijk wil je naar de oplossing toewerken. Hoe ziet het er voor jou uit als het probleem is opgelost? Hoe voel je je dan? Wat doe je dan? Wat is er voor jou dan anders? Dit helpt ook enorm om te toetsen hoe het met je gaat en of je mij nog nodig hebt of dat je liever weer zelf verder gaat. Ik spiegel jou, observeer wat je zegt, wat ik zie en geef dat terug. Jij weet het beste wat goed voor je is en wat bij jou past maar vaak denk je in dezelfde richting of zit je vast in bepaalde gewoonten en patronen. Ik help je deze te zien en te doorbreken.

Een coachvraag begint met:

  1. Hoe kan ik …

Bijvoorbeeld:

  1. Hoe kan ik meer zelfvertrouwen krijgen?
  2. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik weer lekker in mijn vel zit?
  3. Hoe kan ik mijn relaties verbeteren?
  4. Hoe kan ik omgaan met lastige mensen of lastige situaties?
  5. Hoe kan ik ontdekken wat ik écht wil en zorgen dat ik dat ook ‘krijg’?

Coachdoelen:

Als je coachvraag helder is (of misschien zijn het er meerdere), dan proberen we dit te vatten in een concreet doel. Dat lukt niet altijd meteen en dat is prima. Ze worden vanzelf steeds specifieker en duidelijker. Soms is dat zelfs een proces. Als je merkt waartoe je in staat bent, kan het zijn dat je je doel zelfs ‘groter’ wilt maken dan dat je in de eerste instantie dacht.

We beginnen met een startdoel en dat kan bijvoorbeeld zijn dat je meer energie wilt hebben of dat je je minder aan wilt trekken van de mening van anderen. Ik help je dan om scherp te krijgen hoe je merkt dat je meer energie hebt en hoeveel meer je dan wilt. Vaak zit er nog iets anders aan vast: je wilt meer energie omdat je dan in staat bent om meer te doen (voor jezelf, voor anderen, met je kind(eren), partner etc., mentaal sterker te zijn, je stabieler te voelen etc. Ik ga samen met jou naar de kern van je doel en het probleem. Zo heb je er de rest van je leven profijt van en dat geldt voor alle levensgebieden. Leer je op je werk betere relaties te onderhouden of om te gaan met lastige mensen, dan zie je dat je hier in privésituaties ook voordeel van hebt.

We zullen deze coachdoelen dus samen concreter maken en toetsen hoe het staat met het bereiken van deze doelen. Soms ontstaan er tijdens een coachtraject ook nieuwe, andere doelen.

Tussentijds contact met mij

Het komt veel voor dat klanten tussentijds contact met mij zoeken. Om even te vertellen hoe iets is gegaan, om iets te delen, om vragen te stellen of bijvoorbeeld om tussentijds even te sparren of advies te vragen. In het begin kon ik dit allemaal tussendoor doen en dat deed ik met liefde.

Ik doe dat nog steeds met liefde maar mijn agenda zit inmiddels zo vol dat ik het gevoel kreeg een beetje achter de feiten aan te lopen en vooral in het weekend en de avonden nog bezig was. Toen ben ik mezelf maar even gaan coachen. Hoe? Ik stelde mezelf de wondervraag. En daar is dit uitgekomen:

Wil je tussentijds iets delen?

Doe dat vooral, ik ben blij dat je dat doet en het geeft mij een goed beeld van wat er tussendoor gebeurt. Ik neem dit mee in mijn voorbereiding voor de volgende sessie.

Wil je tussentijds even sparren of dat ik met je mee denk?

Fijn dat je dat vertrouwen in me hebt en dat ik dat voor je mag doen. Dit kan ik alleen niet meer tussendoor doen om eerder genoemde redenen. Daarom heb ik een strippenkaart geïntroduceerd. Op basis van het aantal strippenkaarten maak ik ruimte in mijn agenda om klanten tussendoor te helpen. Dit doe ik ten koste van een coachsessie daarom breng ik de kosten in rekening (gewoon de helft van het uurtarief). Mijn gezin ook blij want die begon een beetje te mopperen als ik ’s avonds en in het weekend ‘Nog even wat moest doen’.

Wil je gebruik maken van een strippenkaart? Stuur me dan een appje, dan stuur ik je daarna een factuur (half uur coaching, helft van het uurtarief).

Ik boek tijd van de strippenkaart af op basis van:

  • hoelang ik bezig ben met het lezen van jouw appje of e-mail (wees gerust, ik lees zorgvuldig en snel);
  • de duur van jouw spraakberichtje (ik maak ondertussen aantekeningen);
  • de tijd die ik nodig heb om jou een app of mail terug te sturen;
  • de duur van mijn spraakbericht via WhatsApp;
  • als ik speciaal iets voor jou moet doen, maken of opzoeken en dat duurt wat langer, dan leg ik dat even aan je voor zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Is er iets urgents of wil je tussentijds even een korte coachsessie via telefoon of videobellen?

Dat kan natuurlijk ook. Klanten vragen weleens of ze tussentijds een korte coaching via telefoon of videobellen kunnen boeken omdat ze bijvoorbeeld een (sollicitatie)gesprek voor willen bereiden, een lastige situatie hebben of even een ‘boost’ kunnen gebruiken. Ga hiervoor naar mijn online agenda, kies voor ‘telefonische coaching of videobellen’ en ‘tussentijdse coaching’. De opties voor een half uur coaching worden dan getoond.

Reflectieverslag

Haal meer uit je coaching en maak een reflectieverslag

Het maken van een reflectieverslag raad ik aan na alle sessie. Niet nodig maar je haalt er echt veel meer uit als je het wel doet. Aan mijn schrijfsels hebben mijn klanten vaak een hoop maar je eigen inzichten opschrijven, zorgt ervoor dat dingen nóg beter verankeren.

Waarom het slim is om een reflectieverslag te maken

Het is slim om na de sessie een reflectieverslag te maken. Dat hoeft geen mooi en uitgebreid verslag te zijn. Het gaat erom dat je dingen opschrijft zodat ze niet verloren gaan. We denken dat we het wel onthouden maar dat is meestal niet zo. Ik adviseer dit op dezelfde dag te doen nadat je de sessie had. Je hoeft het niet met mij te delen. Dat is helemaal aan jou. Wil je wel (iets) delen, dan kan ik de informatie uit het reflectieverslag gebruiken om de daaropvolgende sessie effectiever te coachen en het proces, waar nodig, aan te passen.

Deze vragen kunnen je helpen bij het reflecteren:

  • Wat is allemaal aan de orde geweest?
  • Wat is je in het bijzonder bijgebleven?
  • Waar kijk je na het gesprek op een andere wijze tegenaan en hoe?
  • Welke conclusies trek je daaruit?
  • Wat wil je in de praktijk gaan doen met deze inzichten?
  • Welke leerdoelen stel je jezelf of in hoeverre worden bestaande leerdoelen bereikt?
  • Welke vragen heb je nog?

Het schrijven van reflectieverslagen helpt je om:

  • Ervaringen die je opdoet, beter vast te houden
  • Verworven inzichten te vertalen naar concrete acties
  • De rode draad in het eigen verhaal te vinden
  • De coach beter van feedback te voorzien.

Bij mijn coaching krijg je ook foto’s van mijn aantekeningen. Dit helpt je vaak omdat ik net even anders naar je kijk dan je zelf waarschijnlijk doet. Daarnaast schrijf ik veel dingen op die je letterlijk zegt. Veel mensen gebruiken de aantekeningen ook na de coachperiode om de verandering verder door te voeren en te verankeren.

Downloads en links naar hulpmiddelen

Links naar en downloads van hulpmiddelen om zelf te gebruiken

Goede vragen stellen

Als je nog niet het goede antwoord hebt gevonden, heb je de goede vraag nog niet gesteld. Hieronder een link naar een pagina met daarop allerlei vragen. Je vindt overigens ook veel vragen in RET en de sheets die je kunt downloaden.

Jezelf vragen stellen (dit is een link naar een andere pagina met als wachtwoord wederom: ondersteuning)

 

Rationeel Emotieve Training (RET)

Hieronder informatie en formulieren om RET te gebruiken.

  1. RET formulier met uitleg en vragen die je jezelf kunt stellen. Formulier opent in een nieuw tabblad.
  2. RET formulier. Formulier opent in een nieuw tablad.
  3. RET formulier voorbeeld. Formulier opent in een nieuw tablad.
  4. Irrationele basisideeen en irriationele gedachten die het meest voorkomen (RET).

 

De wondervraag

Een van mijn favorieten.

Download hier de wondervraag

 

Communicatievaardigheden

Download hier de sheets met de reddersdriehoek en vragen die je kunt stellen (observatie, interpretatie, oordeel/mening/norm en gevoelens en emoties).

 

Helderheid door contrast

Helderheid door contrast. Lijst om in te vullen met uitleg.

 

Ontspanningsoefening

Ontspanningsoefening – helpt bij piekeren, stress, spanning, angst en als je lekker wilt ontspannen maar hierin begeleid wilt worden. Beluister hiervoor de audio hieronder.

 

Pijn & Plezier neuroassociaties (Marisa Peer)

Boekenlijst

Kun je nog wat boeken aanbevelen? Mijn persoonlijke boekenlijst

Veel mensen willen graag boeken lezen over handvatten, technieken en onderwerpen die we samen bespreken. Ik deel hieronder de boeken die ik echt aan kan bevelen. Mensen die mij kennen, weten dat lezen voor mij net zoiets is als honger hebben. Ik verslind ze maar ben wel heel kritisch. Ik vind niet zomaar een boek goed of betekenisvol. Ik zal binnenkort even een blog schrijven over boeken die mijn leven hebben veranderd.

Ik ben affiliatepartner bij bol.com. Dat betekent concreet: bestel je het boek via één van de links hieronder, dan krijg ik een klein percentage van de verkoopprijs. Jij betaalt niet meer hierdoor! Nu hoor ik je denken: ‘Jij zegt altijd dat de woorden ‘niet’ en ‘geen’ door de hersenen worden genegeerd en dat je daarom beter in de ‘wel-vorm’ kunt spreken.’ Dat doe ik dan nu: je betaalt dezelfde prijs als wanneer je het zelf via bol.com bestelt. En als je me dan in de zomer een ijsje ziet eten, dan weet je dat je daar misschien wel aan hebt bijgedragen. ;-))))

Ik heb de boeken voor je in categorieen gezet. Soms kom je een boek twee keer tegen. ‘Tango van de ikken’ hoort bijvoorbeeld bij voice dialogue maar het is ook een aanrader als je bij mij bent voor coaching waarbij je relatie (of het ontbreken daarvan) een rol speelt.

Voice Dialogue (werken met je persoonlijkheidskanten)

Ik (k) en mijn ikken

Dit boek is een goed begin als je meer wilt weten over voice dialogue of als je wilt weten hoe jij in elkaar zit. Klinkt simpel en zo is het in het boek ook geschreven. Ze gebruiken de metafoor van de levensbus die ik in de sessies ook gebruik. Het boek geeft inzicht en is lekker te lezen vind ik zelf. Voor mij een eye-opener en het begin van mijn verlangen om mij hierin te laten trainen. Deze techniek gebruik ik sindsdien in veel sessies en het is werkelijk TRANSFORMEREND!

Thuiskomen in jezelf (een van mijn favorieten!)

Dit boek vind ik echt indrukwekkend! Het gaat echt een stuk dieper dan ‘Ik (k) en mijn ikken’ dat meer populair is geschreven. Het is geschreven door de grondleggers van voice dialogue. Het geeft zoveel inzicht in je persoonlijkheidskanten (ook wel ikken of delen genoemd) maar ook in instinctieve kanten. Ook zitten er veel praktijkvoorbeelden in en leggen ze uit hoe bepaalde kanten tot stand komen. Voor mij een boek dat ik niet alleen lees maar ook echt gebruik als studiemateriaal.

De innerlijke criticus ontmaskerd (als ik je kon dwingen: LEES DEZE!)

Wauw, wauw, wauw. Wat een boek zeg! Een (slecht) feest van herkenning. Dit boek sloeg zodanig in als een bom dat ik er een heel coachprogramma aan gewijd heb. Meer weten? Stuur me dan even een appje met de vraag of ik je even wat informatie wil sturen hierover. Ga je eenmaal werken met je innerlijke criticus, dan gaan er werelden voor je open. Je zelfvertrouwen en je eigenwaarde groeien, je voelt je veel zekerder en lekkerder in je vel.

De innerlijke patriarch

Als je een vrouw bent en ‘De innerlijke criticus ontmaskerd’ hebt gelezen, dan kan het best zijn dat deze titel je meteen triggert. Ik heb het boek nergens goedkoper gezien, dus misschien ben of ken je iemand met een bibliotheekpas.

Tango van de ikken

Als je met mij een sessie voice dialogue hebt gedaan, weet je dat jouw persoonlijkheidskanten ook getriggerd worden door kanten van andere mensen. Kinderen bijvoorbeeld, ontwikkelen vaak kanten die tegengesteld zijn aan een of meerdere van jouw primaire kanten. Maar ook in relaties zie je dat bepaalde kanten bij elkaar in actie komen. Denk aan relaties waarin je soms ziet dat de vrouw een soort moederrol op zich neemt en haar man steeds terechtwijst omdat hij niet voldoende doet. Het is geen uitzondering als bij de man een soort ‘rebels jongetje’ op de proppen komt. Dan is er niet alleen sprake van ongelijkwaardigheid maar ook van een impasse want zo kom je er niet uit. Magisch om te zien hoe de verschillende ‘ikken’ figuurlijk om elkaar heen dansen.

Hieronder nog twee boeken over relaties en voice dialogue.

Thuiskomen bij elkaar

Van elkaar houden zonder jezelf te verliezen

Oog in oog met kwetsbaarheid

Coachen met voice dialogue en Speels coachen

Hmmm…. boeken voor mijn klanten over coachen met voice dialogue? Dat is niet voor niets. Ik krijg vaker het verzoek om literatuur van mijn opleiding(en) door te geven. Er zijn ook zelfs klanten die ik coach om coach te worden. 😉 Daarnaast hebben veel van mijn klanten ook een fascinatie voor gedrag en een sterkte motivatie om te blijven ontwikkelen. Daarom hierbij twee boeken die helpen om meer inzicht te krijgen in het coachen met voice dialogue.

Persoonlijke waarden, zinvol en betekenisvol leven, plannen maken en uitvoeren, doelen stellen

Onderstaande boeken kun je gebruiken bij je persoonlijke ontwikkeling maar ze zijn ook heel betekenisvol voor je zakelijke ontwikkeling als medewerker in loondienst, leidinggevende, directeur of ondernemer.

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap (een van  mijn favorieten!)

Het luisterboek (zit er ook tussen) kan ik bijna dromen, zo vaak heb ik ‘m geluisterd. Dat heb je ook zo gedaan want het duurt iets meer dan een uur. GEWELDIG! Zo coach ik mensen vaak om ‘Scherp-je-zaak-tijd’ te nemen met alle geweldige gevolgen van dien. Dit boek kun je ook zo goed gebruiken als je een relatie of gezin hebt. Het geeft richting in je leven, maakt helder wat echt belangrijk is en sluit perfect aan bij mijn coaching op persoonlijke waarden en de programma’s die ik hierover aanbied.

Nog wat boeken van Stephen Covey

The One Thing (Engels) en Doe een ding (Nederlands)

Deze tip kreeg ik ooit van Alex-Lie-Happo in het interview dat hij met mij deed, een paar jaar geleden. Dit boek helpt je om voor jezelf te bepalen wat het allerbelangrijkste is in je leven. Ik las het origineel in het Engels maar hij is er nu ook in het Nederlands.

Een werkweek van 4 uur

Misschien ken je ‘m wel, hij is een tijd heel populair geweest. Het heeft echt wel een Amerikaans tintje (je houdt ervan of niet) maar het inspireerde mij om anders te denken en te werken. Slimmer vooral.

Vind je Ikigai (een van mijn favorieten)


Dit boek heb ik gelezen met liefde en een gevoel van geluk. Zo puur, zo simpel maar zo ver van ons verwijderd soms in ons hectische bestaan. Dit boekt raakt mijn eigen persoonlijke waarden. Dit boek gaat over de levensstijl van een van de blue zones. De blue zones zijn gebieden in de wereld waar mensen heel vitaal heel oud worden. dit boek gaat over een van de bue zones, een eilandje van Japan en dan vooral over de manier waarop zij leven.

Rationeel Emotieve Training (je gedachten onderzoeken, rationele gedachten formuleren, genuanceerder denken en je daardoor beter voelen)

Hieronder een lijst met boeken over Rationeel Emotieve Training dat ik veel doe met mijn klanten. Doel hiervan is het onderzoeken van gedachten die je bepaald geen goed gevoel geven. De tweede stap is het analyseren van je huidige gedachten om tot slot de derde stap te zetten: je gedachten nuanceren. Alternatieven vinden die al een stuk beter voelen. Dit verandert je denkwijze en daarmee je gevoelens en emoties, je gedrag en de resultaten in je leven. Ik heb zelf enorm veel baat gehad bij deze techniek en gebruik ‘m nog regelmatig in mijn leven.

Onderaan staan twee boeken: Cognitieve gedragstherapie voor dummies. RET staat hier heel helder uitgelegd maar ze geven je nog veel meer waardevolle instrumenten om jezelf te coachen.

Jezelf herprogrammeren, zelfvertrouwen, mindset, blokkades en beperkende overtuigingen wegnemen, veranderen

Ik ben fan van Marisa Peer, een Britse hypnotherapeut. Zij is bekend van de #iamenough en van de pijn/plezier neuroassociaties in je brein dat ik met veel klanten doe. Ik gebruik haar hypnoseaudio’s bijna dagelijks en ik merk echt een verschil als het gaat om beperkende overtuigingen en blokkades die ik had en heb. Ik ben zelf opgeleid om te werken met scripts die hetzelfde doen maar dan zonder hypnose. Wil je hier meer over weten of audioscripts bestellen die je onbewuste brein (waar je programmering zit over hoe je over jezelf denkt, wat je gelooft etc.) herprogrammeren? Neem dan even contact met me op. Hieronder een lijst met boeken van Marisa Peer.

Marisa Peer (Engels)

Bruce Lipton

Een collega en vriendin tipte me en ik ben sindsdien hooked. Ik luister zijn masterclass vaak en ik hoor steeds meer dingen die mijn leven en de manier waarop ik naar dingen kijk, verandert. Echt een aanrader! Hieronder vind je twee van zijn boeken.

Wat in dezelfde lijn ligt, is de visie van Joe Dispenza. Hieronder ook even wat boeken van hem.

Het zelfhelend vermogen

Voor mij een boek dat mij anders heeft leren kijken naar de manier waarop we verouderen en naar gezondheid in zijn algemeen. Ik heb een heel ander geloof over mijn lichaam gekregen en samen met de inzichten die ik opdoe van Bruce Lipton, voel ik me gezonder dan ooit.

YouTubefilmpjes die mij inspireren (en misschien jou ook)

Dr Joe Dispenza – Break the Addiction to Negative Thoughts & Emotions

Marisa Peer over pijn- en plezierneuroasociaties (oftewel: je brein linkt situaties, mensen, herinneringen aan pijn en/of plezier)

Masterclass Bruce Lipton – Epigenetic

En dan… een stukje minder bekend nog: Wendy Borst

De link naar mijn YouTubekanaal waar ik wilde plannen mee heb.

Lees; mijn hele telefoon zit stampvol met spraakberichten die ik om ga zetten naar podcasts en filmpjes. I’ll keep you posted!

Korting online programma en online cursussen

Ben je klant, dan krijg je 10% korting op al mijn online cursussen, trainingen en programma’s

En weet je wat? Je mag die 10% ook nog extra aan iemand anders geven als hij of zij een cursus, training of programma wil doen. Gebruik de kortingscode KLANT voor jezelf en voor iemand uit je omgeving gebruik je deze: KENNISVANKLANT.

  • Lifecoaching om thuis zelf te doen (persoonlijke hulp bij te boeken)
    59,00
    In winkelmand
  • E-course: ‘Als je niet weet wat je wilt, bepaal dan eerst je richting’ (4 stappen)
    59,00
    In winkelmand
  • Reddingsboeien voor als je driftig aan het zwemmen of verzuipen bent
    49,00
    In winkelmand
  • Online programma: Wat wil ik nou echt?- 10 lessen
    97,00
    In winkelmand